O prawie 200 mln więcej niż zakładano wydali zagraniczni turyści, którzy odwiedzili Polskę podczas Euro 2012. Jak poinformowało Ministerstwo Sportu i Turystyki, zamiast oczekiwanych 800 mln zł obcokrajowcy wydali w ciągu trzech tygodni blisko 1 mld zł.
"Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi na koniec lipca przez Instytut Turystyki, wydatki turystów zagranicznych podczas Euro 2012 w Polsce okazały się znacznie wyższe od prognoz zawartych w raporcie Impact, dotyczącym wpływu Euro 2012 na gospodarkę Polski oraz wstępnych szacunków, sporządzonych tuż po zakończeniu turnieju" - czytamy w komunikacie Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Z opublikowanych przez Instytut Turystyki danych wynika, że statystyczny obcokrajowiec w trakcie całego pobytu na Euro 2012 w Polsce wydał średnio 1541 zł, a jego średnie dzienne wydatki wyniosły 243 zł. Biorąc pod uwagę wydatki związane z mistrzostwami, poniesione jeszcze przed przyjazdem do Polski - rezerwację miejsca noclegowego, transport, ubezpieczenie, zagraniczny turysta wydał średnio 2654 zł. Łączne wydatki cudzoziemców, którzy odwiedzili Polskę w trakcie Euro 2012, wyniosły 980 mln zł.
Jak podkreślił dokumencie dyrektor ds. komunikacji w spółce PL.2012 Mikołaj Piotrowski, Polska zyskała na Euro 2012 nie tylko finansowo. "Niezwykle ważne jest wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej" - ocenił.
MSiT - powołując się na przeprowadzone przez PBS badania - podaje też, że 85 proc. obcokrajowców bawiących w trakcie Euro2012 w Polsce bardzo dobrze oceniło organizację mistrzostw (czyli lepiej niż Euro 2008 w Austrii, które dobrze oceniło 68 proc. obcokrajowców); 80 proc. zagranicznych turystów deklaruje, że ponownie odwiedzi nasz kraj, a 92 proc. poleci Polskę swoim znajomym jako kraj atrakcyjny turystycznie.
Zdaniem Piotrowskiego "dobra organizacja i wysokie oceny obcokrajowców w tym zakresie przełożą się w przyszłości na wzrost zagranicznego ruchu turystycznego w Polsce".
Jak podaje MSiT, według przygotowanego przez polskich naukowców raportu Impact, dotyczącego wpływu Euro2012 na gospodarkę, dzięki poprawie wizerunku po mistrzostwach, Polskę będzie rocznie odwiedzać 500 tys. turystów zagranicznych więcej, a przychody z turystyki zagranicznej do roku 2020 wzrosną łącznie o 4,2 mld zł. Ministerstwo ocenia, że w latach 2013-2020 polskie PKB, dzięki poprawie wizerunku kraju na arenie międzynarodowej i modernizacji infrastruktury transportowej osiągniętej w wyniku przygotowań i organizacji Euro 2012, wzrośnie łącznie o 20 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.