Wskaźnik Nastrojów Ekonomicznych w II kwartale wzrósł o 3,4 pkt w porównaniu z poprzednim kwartałem, do 90,7 pkt, co oznacza, że w społeczeństwie przeważają negatywne opinie na temat polskiej gospodarki - wynika z badania TNS Polska.
"W II kwartale 2012 roku Wskaźnik Nastrojów Ekonomicznych wynosi 90,7 pkt. Oznacza to, że w społeczeństwie przeważają negatywne opinie na temat polskiej gospodarki. Z sytuacją taką mamy do czynienia nieustannie od końca 2010 roku, kiedy to po raz ostatni wskaźnik przekroczył poziom 100 pkt., czyli symbolicznej równowagi pomiędzy optymizmem a pesymizmem" - napisano w komentarzu do badania.
"II kwartał 2012 roku przyniósł niewielką poprawę w postrzeganiu sytuacji w polskiej gospodarce. W porównaniu z poprzednim kwartałem 2012 roku Wskaźnik Nastrojów Ekonomicznych wzrósł o 3,4 pkt." - dodano.
Z badania wynika, że w II kwartale 2012 roku Wskaźnik Ocen Gospodarki (WOG) wzrósł o 2,6 pkt. do 92,3 pkt., a Wskaźnik Samooceny Gospodarstw Domowych (WSGD) o 4,1 pkt. do 89,4 pkt.
"Po znacznych spadkach, które miały miejsce w I kwartale 2012, II kwartał br. przyniósł poprawę zarówno oceny gospodarki, jak i samooceny gospodarstw domowych. WOG wzrósł od lutego 2012 roku o 2,6 pkt. (z 89,7 do 92,3 pkt.), a WSGD o 4,1 pkt. (z 85,3 pkt. do 89,4 pkt.). Mimo to Polacy nadal pozostają pesymistami (wynik niższy od 100 pkt.) w odniesieniu do ocen sytuacji gospodarczej oraz sytuacji własnych gospodarstw domowych" - napisano.
Wskaźniki (zarówno WNE, WOG jak i WSGD) oparte są na skali 0-200, gdzie 0 - oznacza najniższą, minimalną wartość (skrajny pesymizm), 100 - to wartość środkowa (symboliczna równowaga między optymizmem a pesymizmem), a 200 - to najwyższa, maksymalna wartość w przypadku każdego ze wskaźników (skrajny optymizm).
Sondaż zrealizowano w dniach 10-13 maja 2012 r. na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.