Jaki jest cel powstania instytucji Południowego Klastra Kolejowego? Portal górniczy nettg.pl pyta Adama Jabłońskiego, prezesa zarządu PKK.
Południowy Klaster Kolejowy jest inicjatywą zrzeszającą przewoźników i zarządców infrastruktury. Głównym założeniem klastra jest wykreowanie najlepszego transferu wiedzy oraz technologii i zastosowanie ich w transporcie kolejowym. Przewozy węgla, jego import i eksport, ma szczególne znaczenie zwłaszcza na Śląsku. 50 proc. wszystkich realizowanych przewozów odbywa się na terenie aglomeracji śląskiej. Inicjatywa powstania Południowego Klastra Kolejowego nabiera związku z tym szczególnego znaczenia. Jednym z naszych zadań jest kreowanie bezpieczeństwa na kolei. To podejście ma charakter systemowy. Kluczem do sukcesu jest wycena ryzyka technicznego związanego z przewozem towaru do celu oraz zapewnienie ciągłości realizowanych przewozów. W ostatnim czasie obserwujemy cały szereg przejęć na rynku przewozów kolejowych. Z jednej strony wydawać by się mogło, że jest to trend rynkowy, niemniej jednak klaster koncentruje się również na małych przedsiębiorstwach oferujących wiele innowacyjnych wartości dla sektora transportu kolejowego.
Południowy Klaster Kolejowy zawarł niedawno umowę ze swym saksońskim odpowiednikiem działającym w Dreźnie. Funkcjonuje on na odcinku od polskiej granicy do Berlina. Łączymy się z niemieckimi partnerami poprzez Dolny Śląsk. Chcemy wymieniać doświadczenia.
Gospodarczo teren saksoński jest bardzo zbliżony do aglomeracji śląskiej, borykał się kilka lat temu z podobnymi problemami. Transport kolejowy zarówno w Polsce jak i w Niemczech odgrywa wciąż ogromną rolę, spełniając rolę swoistego barometry gospodarek obu krajów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.