Najwyższe oceny spośród instytucji państwowych, w raporcie "Mechanizmy przeciwdziałania korupcji w Polsce. Raport z monitoringu" sporządzonym przez Instytut Spraw Publicznych i Transparency International, otrzymała Najwyższa Izba Kontroli. NIK przyznano 88 punktów na 100 możliwych. Doceniono jej niezależność i przejrzystość działania.
Monitorujące stan rzeczy instytucje badały:
• władza ustawodawcza,
• władza wykonawcza,
• sądownictwo,
• sektor publiczny,
• organy ścigania,
• organ administracji wyborczej (Państwowa Komisja Wyborcza),
• ombudsman (Rzecznik Praw Obywatelskich),
• najwyższy organ kontrolny (Najwyższa Izba Kontroli),
• agencje antykorupcyjne (Centralne Biuro Antykorupcyjne),
• partie polityczne,
• media,
• organizac
NIK otrzymała 88 punktów na 100 możliwych. Doceniono jej niezależność i przejrzystość działania.
W opinii analizujących system antykorupcyjny w Polsce dobra ocena NIK bierze się przede wszystkim stąd, że mimo rożnych zawirowań Izba zachowuje jednak dużą niezależność i profesjonalizm działania - i tak jest również postrzegana. Najwyższa Izba Kontroli uzyskała najwyższą notę właśnie, między innymi, ze względu na dobrą strukturę wewnętrzną, dbałość o właściwe wykonywanie funkcji, do których jest delegowana, wysokie standardy pracy kontrolerów.
"Prezentowany raport jest wynikiem działań monitoringowych. Analizy, ktore w nim przedstawiamy, nie mają więc charakteru naukowego, ale są opracowaniem zorientowanym bezpośrednio na kształtowanie polityk publicznych. Dane niezbędne do ich sporządzenia nie były gromadzone przypadkowo, lecz według z gory określonej metodologii, tak jak to się robi w projektach badawczych. Naszym celem nie było jednak uzyskanie wiedzy pozwalającej na dogłębną, filozoficzną analizę problemu rzetelności życia publicznego, tylko sformułowanie konkretnych postulatów natury politycznej. O wyjątkowości raportu świadczy to, że jest on pierwszym tego rodzaju całościowym opracowaniem poświęconym mechanizmom przeciwdziałania korupcji w wielu obszarach życia publicznego czy - ogólniej - "polityce dobrego rządzenia" w Polsce" - informują autorzy raportu.
W raporcie stwierdza się - w wątku poświęconym Najwyższej Izbie Kontroli - że ocenę ogólnego potencjału Izby, jako ważnego elementu sieci instytucji przyczyniających się do poprawy życia publicznego w Polsce obniżają przede wszystkim takie czynniki, jak niedostateczne zasoby finansowe, zmiany w przepisach regulujących funkcjonowanie NIK, które mogą się przyczynić "do ograniczenia jej niezależności, i jednak ograniczona zdolność do forsowania własnych zaleceń czy rekomendacji wynikających z prowadzonych kontroli (w tym zakresie NIK w zasadzie może jedynie apelować, przypominać i oczywiście formułować wnioski o ściganie sprawców nieprawidłowośc do prokuratury)".
Celem raportu było zebranie informacji o sposobach przeciwdziałania korupcji i ocena ich zdolności do poprawy jakości życia publicznego oraz wdrażania idei dobrego rządzenia. Podobny monitoring realizowano w 25 krajach europejskich przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.