Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Podatkami w węgiel
16 czerwca 2019
Zadymienie i ukrop
16 czerwca 2019
W chorzowskim szpitalu otwarto strefę dla rodziców i dzieci
14 czerwca 2019
Akademia BHP: górnicza elita z Bytomia
13 czerwca 2019
Wdowy na audiencji u papieża Franciszka
12 czerwca 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 listopada 2018 Portal gospodarka i ludzie autor: Kajetan Berezowski
Transport: wodorowa lokomotywa z JSW i PKP Cargo
Pierwszy na świecie pasażerski pociąg osobowy na ogniwa wodorowe (na zdj.) uruchomili Niemcy z wytwórni Alstom na liniach w Dolnej Saksonii
fot: Alstom

Jastrzębska Spółka Węglowa oraz PKP Cargo będą współpracować w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań sprzyjających zmniejszeniu zużycia energii, paliw i emisji spalin w eksploatacji lokomotyw manewrowych. W przyszłości mają one być napędzane paliwem wodorowym.

To nie żadne science fiction lub coś w tym rodzaju, a najprawdziwsza prawda. Wodór i ogniwa paliwowe to idealne połączenie z punktu widzenia ochrony klimatu oraz rewolucji w energetyce i transporcie. Umożliwiają magazynowanie energii oraz bezemisyjny transport szynowy. U naszych zachodnich sąsiadów takie pociągi już wyjechały w trasy, a koncerny BMW, Volkswagen, Audi, Honda czy Hyundai też wypuściły auta na wodór. Przed dwoma laty Toyota jako pierwsza rozpoczęła seryjną produkcję wodorowego modelu Mirai. Istotą napędu jest reakcja wiązania wodoru i tlenu w cząsteczki wody. Wodór płynie ze zbiornika, zaś tlen trafia do ogniw paliwowych wraz z powietrzem. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna płynie do akumulatorów i napędza silnik.

Tymczasem większość kopalnianych bocznic kolejowych jest niezelektryfikowanych. Każdego dnia poruszające się po nich lokomotywy spalinowe wykonują tysiące kilometrów emitując do atmosfery tony szkodliwych substancji. Eksploatacja lokomotyw manewrowych napędzanych olejem generuje poza tym spore koszty.

Daniel Ozon, prezes JSW, nie ma wątpliwości, że wodór to paliwo przyszłości.

- Zgodnie ze Strategią Rozwoju na lata 2018-2030 intensywnie pracujemy na rzecz rozwoju czystych technologii wodorowych. Badamy możliwości wykorzystania wodoru wyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesu koksowania. Jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekty E–mobility - mów prezes JSW.

Wyższy poziom rozwoju
Partner JSW, Grupa PKP Cargo, to największy w Polsce i przodujący w Unii Europejskiej operator kolejowych przewozów towarowych.

- Współpraca z JSW jest kolejnym krokiem, by stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym. Lokomotywy o napędzie wodorowym wprowadziłyby nas na zdecydowanie wyższy poziom rozwoju – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes zarządu firmy.

W 2017 r. Grupa PKP Cargo osiągnęła 4,74 mld zł przychodu i przewiozła ponad 119 mln t towarów. Szkopuł jednak w tym, że flota węglarek z roku na rok się kurczy. Wiele z nich to sprzęt, który za kilka lub kilkanaście lat nie będzie nadawał się już do eksploatacji ze względów technicznych. I ten problem może jednak znaleźć sensowne rozwiązanie. Fabryka wagonów na terenie byłej kopalni

Strona
1
2
3
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Komentarze (0)
  • RHMQA
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Bryła węgla spadła na górnika
17 czerwca 2019
23221
Nowi dyrektorzy w kopalniach PGG
18 czerwca 2019
20692
Zarząd JSW pisze list do załogi. Górnicy dostaną premię
13 czerwca 2019
10320
Śmiertelny wypadek w PG Silesia
18 czerwca 2019
9391
Zatrzęsło w kopalni, dwóch górników poszkodowanych
19 czerwca 2019
8887
Górnicy, którzy mieli uratować świat
15 czerwca 2019
7403
Rekordowe tempo przy nowej ścianie
17 czerwca 2019
5177
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu