Grupa Lotos SA opublikowała dzisiaj (15 lutego) raport prezentujący wyniki zarówno IV kw. 2010 r., jak i narastająco po czterech kwartałach ub. r. Zysk operacyjny po czterech kwartałach 2010 roku wyniósł 769 mln zł. To o 83 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 r. – dowiedział się portal nettg.pl od Marcina Zachowicza, rzecznika prasowego Grupy Lotos. W tym czasie koncern wypracował zysk netto na poziomie 653 mln zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 19,7 mld zł, co oznacza ich 36-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
W samym IV kw. 2010 r. Lotos wykazał zysk na działalności operacyjnej w wysokości 229,8 mln zł. Jest to o 254,6 proc. więcej od wyniku operacyjnego zanotowanego w IV kw. 2009 r. Zysk netto w tym okresie wyniósł 223,1 mln zł, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży to kwota ok. 5,74 mld zł. Stanowi to wzrost odpowiednio o 42,6proc. r/r i 8,6 proc. kw/kw.
Rekordowe 8 mln ton ropy przerobu
W IV kw. 2010 r. rafineria Grupy Lotos. w Gdańsku przerobiła 2.223,9 tys. ton ropy, tj. o 42,7 proc. więcej niż w okresie porównywalnym 2009 r. i o 1,3 proc.więcej niż w III kw. 2010 r. Tym samym w całym 2010 r. gdańska rafineria przerobiła łącznie zapowiadane ponad 8 mln ton surowca, co jest najwyższym wynikiem w historii, zanotowanym przez Lotos. Zwiększony przerób to przede wszystkim zasługa wykorzystania zdolności zintegrowanej instalacji destylacji ropy (CDU/VDU), wybudowanej w ramach Programu 10+. Natomiast, w związku z procesem dywersyfikacji kierunków i źródeł dostaw surowca oraz optymalizacją jego przerobu, w IV kw. 2010 r. wzrósł udział w przerobie gatunków ropy innych niż Ural i Rozewie, które do Gdańska sprowadzono tankowcami.
10+ na mecie
Zgodnie z harmonogramem prac i budżetem, z końcem ubiegłego roku zakończyła się realizacja największego w Europie Środkowo – Wschodniej programu rozbudowy rafinerii. Zakres robót w ramach Programu 10+, związanych z procesem projektowania, dostaw i budowy został zakończony dla wszystkich instalacji, zarówno podstawowych, jak i pomocniczych. W ub. r. fazę rozruchu osiągnęła instalacja hydrokrakingu (MHC) oraz instalacja przerobu ciężkiej pozostałości (ROSE). Aktualnie instalacja łagodnego hydrokrakingu już pracuje, a pierwsze produkty z instalacji ROSE spodziewane są na przełomie lutego i marca br. Warto przypomnieć, że w minionym roku uruchomiono większość instalacji i obiektów Programu 10+, w tym: zintegrowaną instalację destylacji ropy naftowej (CDU/VDU), kompleks aminowo-siarkowy (KAS), wytwórnię wodoru (HGU), instalację odzysku wodoru (HRU), rurociąg produktowy rafineria-port, zbiorniki produktowe oraz pompownie. Z kolei w 2009 r. Lotos oddał do użytku instalację hyroodsiarczania olejów napędowych (HDS).
30 proc. rynku w 2010 roku
Po 11 miesiącach ub. r. udział spółki w krajowym rynku paliw ogółem wyniósł 29,8 proc., co oznacza wzrost o 1,6 proc. punktu procentowego. Wstępne, szacunkowe dane za cały 2010 r. mówią o 30,1 proc. udziałów w rynku. Dla porównania 2009 r. Lotos zakończył na poziomie 28,3 proc. udziałów w rynku paliw ogółem.
Detal ciągle rośnie
Przychody ze sprzedaży detalicznej Lotosu wzrosły w 2010 r. o 21 proc. r/r i 22 proc. kw/kw. W ub. r. Grupa sprzedała w detalu paliwa za ponad 4,26 mld zł. Wolumen sprzedaży detalicznej wzrósł w analizowanym okresie (r/r) o 5,3 proc.. W 2011 r. Lotos Paliwa skoncentrują się na dalszym rozwoju sieci premium (stacje własne i franczyzowe) oraz budowie ekonomicznego kanału sprzedaży. 2010 r. Lotos zakończył z 7-procentowym udziałem w rynku sprzedaży detalicznej paliw.
Docelowo, zgodnie z zapisami strategii do 2015 r., udział ten ma wzrosnąć do 10 proc.. Dodatkowy 1 procent rynku Lotos zamierza zdobyć dzięki dalszej poprawie efektywności sieci stacji oraz wprowadzeniu jednolitych standardów jej funkcjonowania. Pozostałe 2 proc. rynku lotos planuje przejąć poprzez rozwój organiczny, tzn. konsekwentnie rozbudowując sieć stacji własnych i franczyzowych. Do 2015 r. spółka planuje rozbudować swoją sieć o dodatkowe 100-150 stacji, które będą wchodziły zarówno w skład segmentu premium, jak i ekonomicznego. Lotos planuje także intensywnie rozwijać sieć stacji przyautostradowych, w ramach Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Obecnie Lotos Paliwa zarządza 7 MOP-ami, zlokalizowanymi przy autostradach A2, A4 i A6. Kolejne 4 MOP-y będą zlokalizowane na A1 i drodze ekspresowej S3. W 2015 r. spółka chce zarządzać siecią 22 MOP-ów. Aktualnie Lotos Paliwa uczestniczy w 4 przetargach na dzierżawę 7 Miejsc Obsługi Podróżnych.
Geonafta dla Lotosu
Dokumenty w sprawie finalizacji transakcji przejęcia kontroli nad litewską Geonaftą podpisano 3 lutego w Wilnie. Dzięki przejęciu Geonafty roczne wydobycie Grupy wzrośnie o ok. 100 tys. ton. Wartością dodaną tej akwizycji są kompetencje i doświadczenie litewskiej firmy w poszukiwaniu i wydobyciu węglowodorów na lądzie. Dla porównania sam Lotos Petrobaltic na Bałtyku w 2010 r. wydobył 186 tys. ton ropy naftowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.