Spółka Tramwaje Śląskie zamówiła w czwartek przebudowę odcinka linii tramwajowej w zachodniej części Sosnowca, prowadzącej od trasy S86 do dzielnicy Milowice. Warta ponad 30 mln zł inwestycja powinna być gotowa w ciągu 22 miesięcy.
Chodzi o dalszy przebieg zmodernizowanego w poprzednich latach odcinka linii tramwajowej w ciągu ul. Piłsudskiego - od wiaduktu kolejowego w centrum miasta do wiaduktu nad ekspresową trasą S86. Teraz modernizacja obejmie odcinek od trasy S86 do pętli w Milowicach.
Wymienione zostaną tam ponad 4 kilometry toru oraz słupy sieci trakcyjnej. Zmodernizowane zostaną platformy przystankowe: Milowice Park Logistyczny, Zakłady Mięsne, Hala Sportowa oraz Pętla. Z zadania wyłączono przystanek Milowice Podjazdowa, wyremontowany kilka lat temu przy okazji rewitalizacji Parku Tysiąclecia.
Nowe dwutorowe torowisko do Milowic będzie w dużej części zielone podobnie, jak np. prowadzące z centrum Sosnowca w kierunku Zagórza. Na przejściach i przejazdach ułożone zostaną płyty prefabrykowane.
Pętla tramwajowa w Milowicach zostanie rozbudowana o dodatkową relację, umożliwiającą jej objechanie. Zachowane zostaną dwa tory postojowe. Wymieniony będzie punkt socjalny. Obok schodów na pętli zostanie zbudowana pochylnia.
Wartą 30,5 mln zł inwestycję ma wykonać konsorcjum firm Silesia Invest i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Grotex. Pierwsze 10 miesięcy prac zajmie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwoleń. Na realizację robót budowlanych wykonawca ma kolejnych 12 miesięcy.
Tramwaje Śląskie postawiły wykonawcy warunek dotyczący konieczności wykonania prac przy utrzymaniu ruchu tramwajowego - z wyłączeniem okoliczności związanych z procesami technologicznymi (np. przełączenie zasilania). W czasie robót ruch będzie prowadzony po jednym torze.
Modernizacja linii do Milowic jest częścią dofinansowanego z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS) projektu “Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii“ o wartości szacowanej na 1,3 mld zł, przy dotacji ponad 735 mln zł.
Obecny unijny projekt TŚ obejmuje zakup nowego taboru (30 zamówionych już tramwajów), 12 zadań modernizacji istniejących linii (na różnym etapie realizacji), a także budowę tzw. linii na południe Katowic (5,2 km) oraz nowej linii w Sosnowcu od placu Jana Pawła II do trójkąta torowego na Dańdówce (1,2 km).
Sosnowiecki samorząd akcentuje, że po wydłużeniu w poprzedniej perspektywie finansowej linii tramwajowej do Zagórza, wcześniejszej modernizacji torowiska wzdłuż ul. Andersa, 1 Maja oraz Sienkiewicza, Piłsudskiego, a także przebudowie z dobudową drugiego toru na linii 26 wzdłuż ul. Wojska Polskiego, Milowice są kolejnym elementem modernizacji infrastruktury tramwajowej w mieście.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.