REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 grudnia 2025 08:03 Polska Agencja Prasowa

Chiński samochód? 60 proc. mówi tak

Producenci z Chin sprzedali największą do tej pory liczbę samochodów
fot: pixabay

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Badanie pokazuje, że pierwszym wyborem pozostają marki europejskie, które wskazało 46 proc. ankietowanych. Oznacza to spadek o 3 punkty procentowe w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego badania. 26 proc. respondentów wskazało marki japońskie. Dla 6 proc. badanych pierwszym wyborem byłyby auta marek amerykańskich, a dla 4 proc. - koreańskich.

Samochody oferowane przez producentów z Chin na pierwszym miejscu wskazało 3 proc. Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że odsetek ten wyraźnie wzrósł - w ubiegłorocznym badaniu takiej odpowiedzi udzieliło 0,5 proc. uczestników badania. Z kolei 15 proc. ankietowanych nie potrafiło jednoznacznie określić swoich preferencji.

Eksperci wskazali, że preferencje nie odzwierciedlają jednak wyników rynkowych. Zgodnie z przytoczonymi w analizie danych IBRM SAMAR za październik  producenci z Chin sprzedali największą do tej pory liczbę samochodów i pod względem udziału w rynku osiągnęli rekordowy poziom 10 proc.

Z badania wynika, że 60 proc. ankietowanych rozważyłoby zakup chińskiego samochodu, jeśli jego cena byłaby niższa o 25-30 proc. od porównywalnego modelu produkowanego w innym kraju. Przy tym odpowiedź “raczej tak“ wskazało 41 proc. a “zdecydowanie tak“ - 19 proc. Wyboru chińskiego auta nie rozważałoby 25 proc. respondentów, a 16 proc. nie miało sprecyzowanej opinii na ten temat.

W podejmowaniu decyzji o wyborze modelu samochodu, bezproblemowy serwis i dostępność części byłby najważniejszym kryterium (wybranym z zestawu wielokrotnych odpowiedzi) dla 49 proc. badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się jakość wykonania - 39 proc. oraz komfort jazdy - 38 proc. Zasięg i ekonomię jazdy wskazało - 30 proc., a zaawansowanie technologiczne - 13 proc. Minimalne znaczenie okazała się mieć natomiast opinia znajomych - 4 proc. wskazań.

Badanie wskazuje, że Polacy najczęściej finansują zakup samochodu ze środków własnych - wskazało tak 61 proc. badanych. Zewnętrzne finansowanie w postaci kredytu uzyskało 17 proc. wskazań. Z leasingu korzysta natomiast 10 proc. - o 3 punkty procentowe więcej niż rok temu.

Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że jego wyniki uwzględniły wszystkich użytkowników samochodów - zarówno posiadaczy aut nowych, jak i używanych, a także prywatnych i firmowych. W przypadku nowych pojazdów statystyki rynkowe pokazują, że ponad 30 proc. z nich sfinansowana została w formie leasingu.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 16 - 28 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków posiadających prawo jazdy.

Santander Consumer Multirent jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander. Na polskim rynku działa od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ustawa górnicza przyjęta przez komisję! Czy górnicy ze śląskich kopalń mogą odetchnąć z ulgą?
3 grudnia 2025
25 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]