Pol-Miedź Trans, spółka z Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź, zakończyła właśnie testy innowacyjnej lokomotywy zasilanej wodorem. Próby miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa nowej technologii w warunkach przemysłowych - informuje KGHM.
Trwające od 4 do 7 września testy zostały przeprowadzone głównie na infrastrukturze wewnętrznej Grupy Kapitałowej KGHM. Ich celem było sprawdzenie m.in. zużycia wodoru, zasięg operacyjny oraz zachowanie pojazdu przy manewrach i dużych obciążeniach. Lokomotywa woziła piasek, koncentrat i rudę miedzi w okolicach Lubina, Rudnej i Polkowic.
– Wodór to przyszłość transportu szynowego, a dla naszej spółki to realna możliwość zmniejszenia emisji oraz kosztów eksploatacyjnych – powiedział Adam Najda, p.o. prezesa zarządu Pol-Miedź Trans. – Spółka posiada 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich miesięczna eksploatacja wiąże się z emisją 176 ton CO₂ do atmosfery. Wodorowe napędy mogą istotnie ograniczyć ten ślad węglowy – podkreślił.
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen, opracowana i wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz SA, to odpowiedź na rosnące wyzwania związane z transformacją energetyczną. Jednostka wodorowa mogłaby w przyszłości zastąpić spalinowe lokomotywy wykorzystywane do przewozu koncentratu miedzi oraz innych materiałów w obsłudze Głównego Ciągu Technologicznego KGHM. Zanim dotarła do Zagłębia Miedziowego, pojazd przeszedł udane testy na rynkach skandynawskich. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczęto zaś przejazdem pasażerskim.
– Zmniejszenie śladu węglowego oraz przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to dla KGHM bardzo ważne zobowiązanie. Konsekwentnie realizujemy działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w naszych procesach produkcyjnych – powiedział Piotr Stryczek, wiceprezes zarządu ds. korporacyjnych KGHM Polska Miedź.– Zakończone właśnie testy lokomotywy zasilanej wodorem dostarczają nam bogatego materiału do analiz.
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen to przede wszystkim lokomotywa manewrowa. Czteroosiowa jednostka trakcyjna wyposażona jest w silniki 4x180 kW. Jej sercem są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW, a dodatkowym atutem – system jazdy autonomicznej pozwalający na jednoosobowe sterowanie radiowe. Nowoczesny design lokomotywy podkreśla centralnie umieszczona kabina maszynisty, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy. Pojazd wyposażono także w system rozpoznawania przeszkód.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.