Ponad połowa Milenialsów, czyli osób w wieku 25-34 lat, jest sceptyczna wobec niezweryfikowanych opinii w internecie, wobec 46 proc. osób w wieku 18-24 lat z Pokolenia Z - wynika z badania UCE Research. Wraz z wiekiem odsetek ten spada, np. wśród tzw. Boomerów (65-74 lata) wynosi 31,4 proc.
Według badania, zrealizowanego na zlecenie TrustMate, 58,8 proc. “Zetek“ uważa, że natknęło się na fałszywe recenzje w internecie, dla ogółu badanych było to 40 proc. “Sceptycyzm młodych nie jest więc irracjonalną postawą, a wyuczoną, racjonalną strategią przetrwania w skomplikowanym cyfrowym świecie. Jest odpowiedzią na powszechną erę dezinformacji“ - przekazano.
Jak dodano, 49,4 proc. Pokolenia Z oraz 48 proc. Millenialsów deklaruje zaufanie do technologii, która ma weryfikować opinie w internecie. “Co ciekawe, u starszych pokoleń (45+) widać tzw. Ťlukę zaufaniať. Mimo że ich sceptycyzm również jest obecny, znacznie rzadziej ufają oni technologicznym rozwiązaniom“ - podkreślono.
Sceptycyzm wobec niezweryfikowanych opinii jest niemal identyczny u obu płci i wynosi 49,8 proc. Mężczyźni nieco bardziej ufają zweryfikowanym opiniom - 54,4 proc. wobec 50 proc. kobiet. Jednocześnie to oni częściej deklarują, że spotkali się z fałszywymi recenzjami, odpowiedzi takiej udzieliło 44,2 proc. mężczyzn i 34,3 proc. kobiet.
“Analiza badania pokazuje wyraźne trendy - im wyższe wykształcenie i zarobki, tym większy krytycyzm wobec niezweryfikowanych opinii w sieci“ - dodali autorzy. Wskazali, że sceptycyzm jest najsilniejszy wśród osób z wyższym wykształceniem - 53,9 proc. z nich nie ufa niepotwierdzonym opiniom, a w grupie osób z wykształceniem podstawowym/zawodowym jest to 43,4 proc. Podobną zależność zaobserwowano, jeśli chodzi o dochody respondentów. W grupie o najwyższych zarobkach (powyżej 7 tys. zł) odsetek ten wyniósł 53,6 proc. wobec 48,1 proc. wśród osób o najniższych dochodach (poniżej 3 tys. zł). Bardziej nieufni są też mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 50 tys. mieszkańców) niż wsi i małych miast: odpowiednio 52,3 proc. wobec 46,7 proc.
Szef TrustMate Jerzy Krawczyk ocenił, że sceptycyzm w młodszych grupach to “ewolucja świadomości“ młodych konsumentów, którzy chcą prawdziwych i zweryfikowanych opinii. “Jesteśmy świadkami fundamentalnej zmiany: firmy nie mogą już tylko mówić o zaufaniu; teraz muszą dostarczać twardych dowodów na swoją wiarygodność“ - przekonuje Krawczyk. Dodał, że młodzi są świadomymi i racjonalnymi konsumentami i chcą, by system opinii był uczciwy i rzetelny. “Ignorowanie ich głosu to strategiczny błąd, który będzie kosztował firmy utratę całych pokoleń klientów“ - uważa.
Badanie “Zaufanie w polskim e-commerce 2025“ przeprowadzono w czerwcu 2025 r. na zlecenie TrustMate.io przez instytut badawczy UCE Research na grupie 1008 Polaków.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.