Dziś zostanie udostępniony kierowcom pierwszy fragment nowej drogi ekspresowej S1, prowadzący z węzła Oświęcim do Brzeszcz. To aż 10-kilometrowy odcinek, którego oddanie do użytku to istotny krok w kierunku poprawy komunikacji drogowej w południowej Polsce.
21 sierpnia przedstawiciele władz rządowych i samorządowych odwiedzili plac budowy. Obecni byli m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister Przemysław Koperski, wojewoda śląski Marek Wójcik oraz prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. Spotkanie miało na celu zbadanie postępu prac przed oficjalnym otwarciem trasy.
- Na naszych oczach urzeczywistnia się wieloletnie marzenie o drodze S1 w nowym śladzie. Odcinek, który został już wybudowany, ma 15 kilometrów. Z powodów organizacyjnych, związanych z ruchem drogowym, w poniedziałek zostanie otwarty 10-kilometrowy odcinek, a kolejne odcinki będą oddane do użytku do końca roku. Cała inwestycja zostanie ukończona na przełomie 2026 i 2027 roku - powiedział Wojewoda Śląski Marek Wójcik.
Choć cały 15‑kilometrowy odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic jest już technicznie gotowy, obecnie zostaje otwarty tylko fragment do Brzeszcz. Pozostałe odcinki mają zostać udostępnione pod koniec tego roku. Cała ekspresówka czynna będzie — według zapowiedzi — do 2027 roku. Otwarcie S1 łączy się również z udostępnieniem 4,1 km nowego fragmentu obwodnicy Oświęcimia — w ramach drogi krajowej nr 44, od węzła Oświęcim do ronda w Pławach.
Nowa trasa S1 została zbudowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pas awaryjny), z możliwością rozbudowy o trzeci pas. Inwestycja obejmuje trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze) oraz 18 obiektów inżynierskich: mosty, wiadukty, estakady, przepusty i przejścia dla zwierząt.
Obecnie trasa będzie dostępna jedynie dla pojazdów o masie do 3,5 tony — ograniczenie to zostanie zniesione po ukończeniu połączeń z sąsiednimi odcinkami drogi.
Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia przez Dankowice do węzła Bielsko-Biała Hałcnów jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wartość dofinansowania z UE to nieco ponad 1 mld zł. Koszt realizacji inwestycji obwodnicy Oświęcimia to 615 mln zł. Budowa otrzymała prawie 250 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz 150 mln zł w ramach FEnIKS.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.