Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) osiągnęła kolejny krok w budowie drogi ekspresowej S11. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał właśnie pozytywną decyzję środowiskową dla fragmentu trasy między Ujściem a Obornikami - to znaczący postęp, który otwiera drogę do realizacji tej rozbudowy. Ważny także dla kierowców ze Śląska.
Docelowo S11 ma łączyć kurorty środkowego wybrzeża Bałtyku przez Koszalin, Piłę, Poznań, Lubliniec i Śląsk.
Po zakończeniu realizacji wszystkich odcinków, droga ekspresowa S11 będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35 km) i odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 (ok. 16 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji niemal 220 km tej trasy (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.
Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. Docelowo pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Droga ekspresowa S11 połączy województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie, poprawiając znacząco dojazd m.in. do Koszalina, Szczecinka, Piły, Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kluczborka i Katowic.
Wskazany w niej został wariant nr 2 przebiegu trasy o długości 43,1 km - informuje GDDKiA.
Po ukończeniu trasa S11 będzie wydajnym połączeniem Pomorza Środkowego z południową Polską - kluczowym dla szybkiego i wygodnego dojazdu do Aglomeracji Śląskiej. Jej ukończenie może ożywić regiony po drodze i odciążyć inne przelotowe trasy. Parametry kluczowego odcinka - długość: ponad 43 km, przebiegające przez powiaty: pilski, chodzieski i obornicki – w granicach gmin: Ujście, Chodzież, Budzyń, Ryczywół, Rogoźno.
Droga pobiegnie zachodnią stroną DK11, przekroczy rzekę Wełnę i linię kolejową, a kończy się przy obwodnicy Obornik. Na 43-kilometrowym odcinku zaplanowano cztery węzły drogowe: Chodzież, Budzyń, Rogoźno i Wełna. W rejonie Stróżewic powstanie także para Miejsc Obsługi Podróżnych ze stacjami paliw i punktami gastronomicznymi.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do zakończenia prac przygotowawczych pozostało wykonanie badań geologicznych oraz geofizycznych, a także opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
- Potrwa to do końca bieżącego roku, a po zapewnieniu finansowania inwestycji - ogłosimy przetarg na realizację w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy z wykonawcą przewidujemy na III kwartał 2026 r., co pozwoliłoby rozpocząć roboty w terenie w 2028 r - informuje GDDKiA.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.