Ruszył pilotażowy projekt Akademii Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej dla Nauczycieli, realizowany we współpracy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach oraz Uniwersytetu Śląskiego. To nowy, innowacyjny projekt, który stawia sobie za cel wyposażenie pedagogów zatrudnionych w szkołach podstawowych województwa śląskiego w wiedzę, umiejętności i narzędzia dydaktyczne niezbędne do prowadzenia nowoczesnej edukacji klimatycznej i środowiskowej.
Inicjatywa nosząca nazwę Akademii Klimatyczno-Środowiskowej ma na celu przekazanie wiedzy oraz nowoczesnych metod nauczania o kryzysie klimatycznym i nie tylko podczas lekcji przyrody, ale także języka polskiego, matematyki, religii czy wychowania fizycznego. Oprócz wykładów uczestnicy wezmą udział w zajęciach terenowych, warsztatach metodycznych, a także wspólnie opracują scenariusze lekcji klimatycznych do różnych przedmiotów szkolnych.
Umieć rozmawiać o klimacie
W pilotażu bierze udział 80 nauczycieli z 20 szkół podstawowych z różnych części województwa śląskiego. Podstawą jest praca w tandemach interdyscyplinarnych. W ten sposób mają wypracować nowe metody pracy z uczniami. Program Akademii oparty jest na symbolice czterech żywiołów, które interpretowane są na nowo w kontekście zmian klimatycznych. Oprócz wykładów uczestnicy wezmą udział w zajęciach terenowych, warsztatach metodycznych, a także wspólnie opracują scenariusze lekcji klimatycznych do różnych przedmiotów szkolnych.
- Nie zamykamy się w ramach jednego przedmiotu. Zależy nam na tym, by nauczyciele wszystkich specjalności potrafili rozmawiać o klimacie i środowisku, by umieli zaangażować uczniów, także emocjonalnie i wartościowo. Chcemy wyjść poza mury szkoły - dosłownie i w przenośni. Pokażemy nauczycielom, jak prowadzić zajęcia w lesie, nad rzeką, w miejskiej przestrzeni. Będą poznawać takie metody jak kąpiele leśne, mozaiki klimatyczne, działania outdoorowe – wyjaśniała dr Magdalena Ochwat z Uniwersytetu Śląskiego, współkoordynatorka projektu i członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną.
Leśne kąpiele rodem z Japonii
Warto zatem wspomnieć, że w czerwcu nauczyciele mieli okazję wziąć udział w wyjątkowych warsztatach w ramach Akademii. Ruszyli bowiem na kąpiel leśną, biorąc udział w wykładach poświęconych różnym aspektom edukacji terenowej.
Kąpiele leśne, znane jako shinrin-yoku, to praktyka kontaktu ze środowiskiem leśnym, korzystnie oddziałująca na zdrowie i dobrostan na poziomie profilaktyki, wspomagania leczenia oraz rehabilitacji. Po raz pierwszy opisana została w Japonii w latach 90. ub. wieku. Przeprowadzono tam wówczas badania naukowe potwierdzające jej skuteczność. Warsztaty pozwoliły uczestnikom uczenia się uważności, procesu psychologicznego koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili, otwartości na zmysły oraz technik skupienia i obserwacji. To – jak podkreślono - cenna wiedza, która pomoże w inspirowaniu dzieci i młodzieży do odkrywania natury i budowania z nią głębszej relacji.
- Śląsk, jako region poprzemysłowy, potrzebuje zmiany paradygmatu - od węgla i hutnictwa do zrównoważonego korzystania z zasobów. To nie może być tylko kolejny przedmiot w szkole - to musi być część codziennego nauczania. Od razu wiedzieliśmy, że musimy ten projekt zrealizować. Zainteresowanie pilotażem znacznie przewyższyło oczekiwania. Liczba zgłoszeń była kilkukrotnie wyższa niż możliwości programu. Wstępne opinie nauczycieli i uczniów są entuzjastyczne – przyznała Aleksandra Dyla, śląska kurator oświaty, która zaangażowała się w jego rozwój.
– Wspieranie edukacji klimatycznej to jeden z najważniejszych kierunków działania Funduszu. Zależy nam na tym, by młodzi ludzie nie tylko rozumieli wyzwania środowiskowe, ale również czuli się współodpowiedzialni za ich rozwiązanie. Nauczyciele są kluczowymi ambasadorami tej zmiany – dodał z kolei Mateusz Pindel, prezes zarządu WFOŚiGW w Katowicach.
WFOŚiGW dofinansował projekt kwotą 90 300,00 zł, natomiast wkład własny Uniwersytetu Śląskiego wynosi 23 040,00 zł. Całkowity koszt to 113 340,00 zł.
Spotkania w ramach Akademii zaplanowano do końca grudnia, a ich zwieńczeniem będzie stworzenie otwartej platformy edukacyjnej dla wszystkich nauczycieli regionu.
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.