Gliwice z rozmachem wkraczają na artystyczną mapę Europy. Po latach dynamicznego rozwoju gospodarczego i budowania pozycji lidera innowacji miasto stawia kolejny, śmiały krok – organizuje własne Biennale, które odbędzie się w dniach od 27 czerwca do 6 lipca. Prestiżowa formuła, znana z miast takich jak Wenecja, São Paulo, Berlin czy Tokio, po raz pierwszy na stałe zagości w przestrzeni Gliwic, ukazując piękno architektury, bogactwo historii i nowoczesne oblicze miasta.
Biennale Gliwice to cykl bezpłatnych wydarzeń, które zaangażują wszystkich mieszkańców i gości odwiedzających miasto bez względu na wiek, oferując atrakcje dostosowane do różnych zainteresowań i potrzeb. Honorowy patronat nad festiwalem objęli: prezydent miasta Gliwice Katarzyna Kuczyńska-Budka oraz marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
- Festiwalowi przyświeca dewiza „Sztuka w mieście, miasto w sztuce”. Nasze miasto, tak silnie związane z technologią i rozwojem gospodarczym, otwiera się teraz na artystyczną ekspresję i twórczy dialog. Tworzymy przestrzeń, w której sztuka wychodzi poza ramy galerii – wchodzi na ulice, do parków, do miejsc codziennego życia mieszkańców. Oddajemy miasto w ręce artystów, wierząc, że razem z mieszkańcami możemy przekształcić przestrzeń w coś zupełnie nowego i ciekawego - mówi Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
W programie Biennale Gliwice znajdą się liczne bezpłatne koncerty, działania performatywne, wystawy w przestrzeni miejskiej, taniec, poezja i street-art. Teatr przeniesie się do parku, pustostan zamieni się w miejsce wystawy i biuro festiwalowe, kino stanie się tymczasową galerią, a restauratorzy oraz lokalne kawiarnie zaserwują dania i napoje inspirowane wydarzeniem. Biennale zaangażuje mieszkańców oraz miejskie instytucje w artystyczny dialog i wspólne świętowanie dni sztuki, które odmienią codzienność ulic i placów.
Sponsorem głównym wydarzenia jest Grupa Tauron, natomiast partnerem strategicznym Grupa Orlen.
- Tauron od lat wspiera wydarzenia kulturalne na południu Polski. Dziś z dumą stawiamy kolejny krok w tym obszarze jako partner pierwszego gliwickiego Biennale. To niezwykłe wydarzenie, które doskonale wpisuje się w nasze wartości. Jesteśmy przekonani, że Biennale w Gliwicach będzie nie tylko wydarzeniem artystycznym. To impuls do promocji nowoczesnej sztuki wśród mieszkańców tego regionu, wśród których są setki tysięcy naszych klientów. To oni znajdują się w centrum naszej nowej strategii. Liczymy, że dzięki Biennale uda nam się stworzyć stałą więź z lokalnym samorządem oraz mieszkańcami. Tauron wspiera kulturę, bo to kultura wspiera rozwój społeczeństwa – mówi Grzegorz Lot, prezes zarządu Tauron Polska Energia.
Program Biennale powstał przy współudziale Centrum Kultury Victoria w Gliwicach, Fundacji Soundscape, Muzeum w Gliwicach, gliwickich instytucji kultury, organizacji pozarządowych oraz lokalnych galerii.
Program festiwalu będzie na bieżąco aktualizowany w mediach społecznościowych (Facebook i Instagram: @biennalegliwice) oraz w aplikacji GAMA.Biennale w Gliwicach – impuls do trwałej przemiany miasta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.