Do PKP Intercity wpłynęła druga transza dofinansowania z KPO w wysokości 147 mln zł. Do tej pory przewoźnik otrzymał ponad 1 mld zł, z przewidzianych do 2026 roku 2,162 mld zł - poinformowała spółka.
Pieniądze mają zostać przeznaczone na zakup lokomotyw oraz modernizację wagonów. Przewoźnik planuje sfinansować z KPO zakup 56 lokomotyw Griffin osiągających prędkość 160 km/h, oraz zmodernizować 248 wagonów. Będą one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W tej puli znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów.
Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, trafiają wyłącznie przez polskich producentów - podkreślił przewoźnik. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei lokomotywy Griffin produkuje Newag z Nowego Sącza.
Jak przypomniało PKP Intercity, w październiku 2024 r. spółka podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2,162 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 proc. wydatków kwalifikowanych.
W kwietniu 2025 r. przewoźnik otrzymał 874,5 mln zł, a obecnie ponad 147 mln zł. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do połowy 2026 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.