Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Urząd Miasta Katowice rozpoczęły prace nad stworzeniem Centrum Nowej Mobilności w woj. śląskim - poinformowano w czwartek podczas EKG w Katowicach. Ma być to miejsce tworzenia innowacji i rozwoju branży motoryzacyjnej.
Przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak wskazał podczas drugiego dnia 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że to dopiero początek prac nad studium wykonalności Centrum Nowej Mobilności. Powołana ma zostać rada technologiczna, złożona m.in. z przedstawicieli branży motoryzacyjnej, startupów i samorządów. Przeprowadzone mają zostać konsultacje z interesariuszami. Prezentację wstępnego modelu funkcjonowania centrum przewidziano podczas Kongresu Nowej Mobilności, zaplanowanego na 23-25 września 2025 r.
- Jeśli w danym miejscu nie ma odpowiedzi rynkowej, jest potrzebna interwencja publiczna, aby stworzyć pewne warunki do rozwoju. Nasza koncepcja zakłada pogłębione konsultacje z podmiotami gospodarczymi. Musimy wiedzieć, czy są w ogóle zainteresowane, żeby z takiego miejsca korzystać, czy są w stanie dzięki takiemu miejscu wypracowywać konkretne rozwiązania, na którym im i nam zależy - powiedział Kazimierz Karolczak.
Zaznaczył, że ewentualne miejsce, w którym miałoby powstać Centrum Nowej Mobilności, nie zostało jeszcze wybrane.
Dyrektor Just Transition Institute Piotr Zaremba podkreślił, że Centrum Nowej Mobilności musi odpowiadać na potrzeby branży motoryzacyjnej. Ścisła współpraca z branżą jest w jego ocenie konieczna, aby tworzyć innowacje. - Musimy mieć przekonanie, że tym projektem jesteśmy w stanie pomóc bardzo konkretnym firmom, które mają swoje potrzeby technologiczne - powiedział.
Natomiast dyrektor departamentu funduszy europejskich i spraw zagranicznych Ministerstwa Przemysłu Joanna Pauly wyraźnie wskazała, że branża motoryzacyjna ma duże znaczenie dla transformacji woj. śląskiego. Z jednej strony sama przechodzi transformację w kierunku nowej mobilności, a z drugiej strony może zapewnić miejsca pracy dla osób odchodzących z branży górniczej i branż pokrewnych.
Wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Ewa Lipka zauważyła, że branża motoryzacyjna to ważny obszar, a powstanie Centrum Nowej Mobilności wzmocni konkurencyjność KSSE.
Według danych przedstawionych przez prezesa Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności Macieja Mazura branża motoryzacyjna odpowiada za 8 proc. PKB Polski i ma 10,5 proc. udziału w krajowej produkcji przemysłowej. Zatrudnia 397 tys. osób, a dochód sektora to 153,4 mld zł.
- Branża motoryzacyjna ma szczególne znaczenie dla woj. śląskiego, gdzie funkcjonuje znaczna liczba największych w Polsce fabryk, również obszaru nowej mobilności - podkreślił Maciej Mazur.
Wskazał, że ośrodki badawcze z branży motoryzacyjnej powstały m.in. w Niemczech, Czechach i Węgrzech. W jego ocenie Polska nie może zostać w tyle, jeśli chce w przyszłości liczyć na udział w zyskach tego sektora gospodarki. Zwłaszcza w kontekście opracowanego przez Komisję Europejską Automotive Action Plan. Jak poinformował, wynikające z niego potencjalne zyski wynoszą 400 mld euro do 2035 r. w przypadku rozwoju technologii jazdy autonomicznej i 400 mld euro do 2030 r. w przypadku wzmocnienia przemysłu bateryjnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.