83 proc. badanych Polaków korzysta z porównywarek cen przed dokonaniem zakupu - wynika z raportu “Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków“. Z kolei trzy czwarte zadeklarowało, że przynajmniej raz kupiło produkt z drugiej ręki.
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, 74 proc. ankietowanych kupiło w swoim życiu przedmiot z drugiej ręki - 44 proc. z nich wskazało, że robi to głównie online, a co trzeci pytany - że w punktach stacjonarnych. Badanie wykazało, że skłonność do kupowania rzeczy z drugiej ręki jest najwyższa wśród najmłodszych respondentów (18-29 lat) oraz osób w wieku 40-49 lat - w obu grupach takie zakupy robi ponad 80 proc. konsumentów. Ponadto, częściej decydują się na nie kobiety (79 proc.) niż mężczyźni (69 proc.).
Cytowany w informacji Patryk Perliński z SCB podkreślił, że miesięczny dochód nie ma decydującego wpływu na decyzję o nabyciu używanego towaru. - Z kolei w przypadku miejsca zamieszkania to mieszkańcy wsi wybierają tę opcję najczęściej - dodał.
Z badania wynika, że 7 proc. respondentów zawsze przed zakupem używa porównywarki cen, 30 proc. robi to często, a kolejne 30 proc. - czasami. Z kolei 16 proc. robi to rzadko. Łącznie oznacza to, że 83 proc. ankietowanych analizuje ceny przed zakupem. Autorzy publikacji zauważyli, że taka postawa była szczególnie widoczna wśród osób o średnich dochodach - w grupie zarabiających pomiędzy 4000-4999 zł oraz 5000-5999 zł odsetek ten wzrósł do 90 oraz 92 proc.
Ankietowani zostali również zapytani o funkcje bankowe, które pomagają im w kontrolowaniu wydatków. Zgodnie z odpowiedziami, największym zainteresowaniem cieszyły się oferty cashback (narzędzia oferujące zwrot części gotówki za zakupy)- 37 proc. badanych wskazało tę opcję jako najbardziej przydatną. “Ich popularność maleje jednak wraz z wiekiem respondentów - w najmłodszych grupach 18-29 lat oraz 30-39 lat po 48 proc. Polaków wybrało cashback jako najatrakcyjniejsze rozwiązanie“ - zauważyli autorzy. Z kolei w najstarszej grupie 60+ zainteresowanie tą formą wyniosło 22 proc
Na kolejnych miejscach, zgodnie z wynikami badania, znalazły się szczegółowa historia transakcji z opisem miejsca i celu zakupów (30 proc.), przypomnienia o płatnościach i zarządzanie subskrypcjami (26 proc.), automatyczna analiza wydatków i oszczędności (24 proc.) oraz inteligentne alerty o stanie konta (21 proc.). Badani wskazywali również na limity kredytowe (12 proc.), szybkie pożyczki (11 proc.) oraz finansowanie ekologicznych inwestycji (np. zakupów energooszczędnych produktów) - 6 proc. wskazań.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.