Ponad 40 proc. wniosków przyjętych do rozpatrzenia w szóstej edycji programu Mój Prąd wraca do poprawy i uzupełnienia - informuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednym z błędów jest zgłaszanie do dotacji urządzeń, które nie spełniają określonych kryteriów programu.
Nabór wniosków w programie Mój Prąd 6.0 będzie prowadzony do 29 sierpnia br. lub do wyczerpania środków. Początkowo termin składania wniosków wyznaczono do 20 grudnia 2024 r., potem został on wydłużony do 6 marca 2025 r. Początkowo na tę edycję programu przeznaczono 400 mln zł, później zwiększono budżet do 1,25 mld zł. Na początku marca dosypano kolejne 600 mln zł i obecnie budżet programu to 1,85 mld zł.
NFOŚiGW poinformował, że od 2 września, czyli od startu szóstej odsłony programu wpłynęło ponad 86 tys. wniosków na kwotę ponad 1,2 mld zł. Podkreślono jednak, że ponad 40 proc. wniosków przyjętych do rozpatrzenia wraca do poprawy i uzupełnienia. Aplikacje w wielu przypadkach są niekompletne lub zawierają błędy. Brakuje np. odpowiednich dokumentów. Fundusz zwraca ponadto uwagę, że należy sprawdzić czy urządzenia, do których chce się uzyskać dotację, spełniają wymagania programu.
Właśnie zgłaszanie do dofinansowania urządzeń nie spełniających kryteriów programu Mój Prąd 6.0 jest jednym z najczęstszych błędów. “Takie działanie prowadzi do odrzucenia wniosku o dofinasowanie. Ważne, aby instalacja była oparta na sprzęcie spełniającym wymagania programu, który określa ogólne parametry urządzeń“ - podkreślono.
W przypadku instalacji fotowoltaicznych zgłoszonych do przyłączenia do dnia 31 lipca 2024 r. chodzi o urządzenia mające od 2 do 10 kW. Dla tych zgłoszonych do przyłączenia od 1 sierpnia 2024 r. jest to od 2 do 20 KW. Magazyn energii musi mieć pojemność co najmniej 2 kWh, którego cena za 1 kWh nie przekracza kwoty 6 tys. zł. W przypadku magazynu ciepła pojemności wynosi min. 20 dm sześc. - tylko w zakresie typów urządzeń wpisanych w programie.
“Przed zakupem i montażem urządzeń należy sprawdzić, czy ich parametry odpowiadają specyfikacji zapisanej w programie“ - przypomniał Fundusz.
Aby zostać beneficjentem trzeba skorzystać z Generatora Wniosków o Dofinansowanie. Konto GWD można założyć używając profilu zaufanego lub e-dowodu. Po zalogowaniu się należy: wypełnić formularz wniosku, załączyć wymagane dokumenty (w formacie PDF, JPG lub innym, który nie jest edytowalny); przesłać wniosek. NFOŚiGW podkreślił, że po wysłaniu wniosku nie będzie możliwa edycja ani zmiana załączników. Potem trzeba czekać na komunikat systemowy - wysyłany z adresu mp6@nfosigw.gov.pl, który pojawi się w przypadku konieczności korekty wniosku. Przypomniano, że warto również sprawdzać folder SPAM.
Fundusz dodał, że składając wniosek należy przedstawić faktury lub paragony dokumentujące zakup urządzeń oraz wykonanie instalacji. Faktury lub paragony muszą być imienne, zawierać pełne dane sprzedawcy, a także szczegółowy opis zakupionych urządzeń. “Nie są tutaj uznawane umowy kupna sprzedaży, akty notarialnie itd. Brak jednej z faktur może prowadzić do odrzucenia wniosku. Wnioskodawca jest zobowiązany do załączenia dokumentacji potwierdzającej dokonanie płatności, np. potwierdzenie przelewu, dokument KP. Akceptowane są wyciągi bankowe pod warunkiem, że wszystkie dane poniżej będą widoczne: dane sprzedawcy, dane odbiorcy płatności, kwota transakcji, data transakcji“ - wyjaśniono.
Jeśli chodzi o płatności poprzez kredyt, to NFOŚiGW tłumaczy, że nie należy dołączać umowy kredytowej, lecz oświadczenie o dokonaniu płatności zgodnie ze wzorem umieszczonym na stronie programu. “Jeżeli faktura została opłacona np. poprzez usługę PayU lub jako płatność Blik także konieczne jest złożenie oświadczenia o dokonaniu płatności. Zapis na fakturze zapłacono/ opłacono nie jest wystarczającym potwierdzeniem dokonania płatności. Brak potwierdzenia płatności może skutkować odrzuceniem wniosku“ - dodano.
Jeżeli beneficjent zgłasza do dotacji urządzenia dodatkowe jakim jest np. magazyn ciepła, to wymagane jest również przedstawienie protokołu odbioru.
“Jest to dokument potwierdzający zakończenie prac, montaż i uruchomienie urządzenia dodatkowego. Jego brak lub błędnie wypełniony dokument może skutkować koniecznością złożenia korekty wniosku. Protokół odbioru musi być wypełniony na wzorze obowiązującym dla danego naboru wniosków i zawierać wszystkie wymagane w nim informacje oraz podpisy. Nie są akceptowane protokoły odbioru na innych wzorach np. obowiązujących w danej firmie wykonującej montaż urządzenia“ - informuje NFOŚiGW.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.