Górnośląskie Koleje Wąskotorowe są jedną z największych atrakcji turystycznych woj. śląskiego. Łącznie w 2024 r. uruchomiły 514 pociągów pasażerskich, które przewiozły razem 25 308 osób. Ogólnodostępne pociągi kursowały także podczas Święta Szlaku Zabytków Techniki oraz obchodów 170-lecia tej kolei.
Bytomska kolej jest najstarszą wąskotorówką w Polsce oraz drugą najstarszą koleją tego typu w Europie. W tej konkurencji wyprzedza ją jedynie zlokalizowana w Walii Ffestiniog Railway, która powstała w 1836 r.
Podczas ubiegłorocznej Industriady stację Bytom Karb Wąskotorowy odwiedziło około 4 tys. osób, z czego blisko 2 tys. skorzystały z przejazdów pociągami. W październiku 2024 r. bytomska wąskotorówka obchodziła 170-lecie założenia. Podczas dwóch dni świętowania odwiedziło ją około 4 tys. osób, a z możliwości przejazdu pociągiem skorzystało 1600 podróżnych.
Dużym zainteresowaniem w ubiegłym roku cieszyły się imprezy o charakterze edukacyjnym, jak wycieczki z cyklu „Kultura Przemysłowa Ziemi Tarnogórskiej”. To nie tylko przejazd koleją wąskotorową, ale także opowieść o ludziach, dzięki którym powstały Tarnowskie Góry, spacer po malowniczej Hałdzie Popłuczkowej Kopalni Fryderyk, pogawędka o gwarkach wydobywających srebro oraz spacer po historycznej stacji Bytom Karb Wąskotorowy.
Działalność kolei to także remonty infrastruktury i taboru. W 2024 r. wyremontowany został m.in. odcinek toru w pobliżu dawnego kamieniołomu Bobrowniki. Rozpoczęto także remont nieczynnych od dawna torów na samej stacji, z zamiarem odtworzenia całego jej historycznego układu torowego. Sekcja automatyki kontynuowała remont urządzeń sterowania ruchem kolejowym, m.in. zainstalowano i uruchomiono dwa klasyczne kolejowe zegary.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przeprowadziło też remont jednego z wagonów krytych, który teraz służy jako mobilny warsztat oraz naprawę główną wagonu bagażowo-rowerowego z 1898 r. Ukoronowaniem prac było zakończenie pierwszego etapu odbudowy jedynego na świecie zachowanego egzemplarza parowozu typu „Bytom”, znanego także jako Tw47. Było to możliwe dzięki dotacji przyznanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.