Poręczeniami i gwarancjami Skarbu Państwa obejmowane będą głównie inwestycje w transformację energetyczną kraju, wdrażające założenia polityki klimatycznej UE lub wspierające cyfryzację kraju - wynika z opublikowanych na stronie KPRM założeń, przygotowanych przez resort finansów.
W środę w wykazie prac programowych i legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronie kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad nowelizacją ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne. Celem zmian, nad którymi pracuje Ministerstwo Finansów, jest m.in. zaktualizowanie przepisów dotyczących działalności poręczeniowej i gwarancyjnej Skarbu Państwa oraz uporządkowanie i uzupełnienie przepisów odnoszących się do działalności poręczeniowej i gwarancyjnej Banku Gospodarstwa Krajowego.
Wśród projektowanych zmian jest m.in. wyłączenie BGK z procedury udzielania poręczeń i gwarancji w imieniu i na rachunek Skarbu Państwa. Powodem tego wyłączenia, jak czytamy we wpisie, jest “nieefektywność przyjętego rozwiązania i powrót do początkowej struktury udzielania poręczeń i gwarancji przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Radę Ministrów“. Poza tym w projekcie proponuje się rezygnację z przepisu stanowiącego, iż “poręczenia i gwarancje są jedynymi dopuszczalnymi formami ustanawiania odpowiedzialności majątkowej przez organy państwa i BGK w ramach rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych“ za zobowiązania innych podmiotów.
Zgodnie z planowaną zmianą poręczeniami i gwarancjami Skarbu Państwa będą obejmowane przedsięwzięcia “o charakterze inwestycyjnym, finansowane środkami pochodzącymi z kredytu, pożyczki lub emisji obligacji“.
“Przedsięwzięcia te powinny zapewniać rozwój i utrzymanie infrastruktury, ochronę środowiska, rozwój techniczny i technologiczny, wsparcie przemysłu obronnego, a także realizację programów rządowych umożliwiających wykonanie strategicznych zadań gospodarczych w ramach polityki Rządu. Przewiduje się, iż poręczeniami i gwarancjami obejmowane będą w szczególności przedsięwzięcia zapewniające transformację energetyczną kraju, wdrażające główne założenia polityki klimatycznej Unii Europejskiej (zero- i niskoemisyjność) lub wspierające cyfryzację kraju“ - czytamy w założeniach.
Resort finansów zamierza podnieść z 50 do 80 proc. maksymalny próg procentowy kwoty zobowiązania, którą Skarb Państwa, reprezentowany przez Radę Ministrów lub ministra finansów, będzie mógł obejmować poręczeniem i gwarancją, w przypadku projektów, które nie będą musiały spełniać kryterium przedsięwzięcia o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, bezpieczeństwa lub obronności państwa. Próg 50 proc. został bowiem uznany - według informacji z wykazu prac legislacyjnych i programowych - za zbyt niski.
Projektowana ustawa ma zlikwidować zasób majątkowy Skarbu Państwa, na który składają się akcje i udziały uzyskane w wyniku dochodzenia przez ministra finansów w imieniu Skarbu Państwa wierzytelności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji oraz akcje i udziały w spółkach stanowiące własność Skarbu Państwa, które zostały wyodrębnione przez rząd na podstawie przepisów o poręczeniach i gwarancjach.
W wykazie przypomniano, że zasób utworzony został jako zabezpieczenie wypłat na realizację zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji. “Od wielu lat nie spełnia on zamierzonego celu, jakim było zasilanie rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych środkami ze sprzedaży tych walorów. W następstwie likwidacji zasobu ww. rachunek zostanie zamknięty. Płatności z tytułu poręczeń i gwarancji będą dokonywane jedynie z budżetu państwa, a opłaty prowizyjne wpłacane z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji staną się dochodem budżetu państwa“ - wyjaśniono.
Zgodnie z wpisem projektowana ustawa ma trafić pod obrady rządu w I kw. 2026 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.