REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 października 2024 19:00 Trybuna Górnicza autor: Jacek Madeja

Zakończono 17 audytów i kontroli w KGHM Polska Miedź, kolejnych 12 jest realizowanych

Audytom poddane zostały m.in. zakupy towarów, które miały służyć przeciwdziałaniu pandemii COVID-19
fot: KGHM

KGHM Polska Miedź poinformował o wynikach audytów i kontroli przeprowadzonych w kontekście działalności osób zarządzających spółką w ostatnich latach. Audyty te miały na celu identyfikację nieprawidłowości w wydatkowaniu środków i obejmowały różnorodne aspekty, takie jak działalność biznesowa, zarządcza, inwestycyjna, marketingowa i sponsoringowa.

Jak wskazali przedstawiciele miedziowego koncernu, zakończonych zostało 17 audytów i kontroli, 7 jest bliskich finalizacji, a kolejne 5 audytów jest na różnych etapach zaawansowania. Materiały z audytu dotyczącego zakupów sprzętu medycznego zostały przekazane do prokuratury, która prowadzi postępowanie w tej sprawie. Skierowano także dwa zawiadomienia do prokuratury w wyniku kontroli przeprowadzonej w KGHM Zanam.

Audytom poddane zostały następujące obszary działalności Grupy Kapitałowej KGHM: zakupy towarów, które miały służyć przeciwdziałaniu pandemii COVID-19; procesy zakupu i zarządzania farmami fotowoltaicznymi; finansowanie klubu piłkarskiego Zagłębie Lubin; funkcjonowanie Oddziału Zakład Hydrotechniczny KGHM; działalność aktywów zagranicznych, w tym szczególnie w grupie KGHM International; działalność Fundacji KGHM Polska Miedź; procesy zakupowe w KGHM Zanam; usługi marketingowe i sponsoringowe.

Spółka poinformowała, że KGHM jest w trakcie wdrażania zaleceń pokontrolnych. Głównym celem jest przede wszystkim naprawienie konsekwencji wykrytych nieprawidłowości. Pierwsze wnioski z przeprowadzonych audytów wskazują na wiele nieprawidłowości, w tym: brak właściwego nadzoru właścicielskiego, błędy zarządcze, realizowanie celów niezwiązanych z działalnością KGHM, brak stosowania obowiązujących procedur oraz Kodeksu Etyki Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź.

Audyt dotyczący zakupów środków ochrony indywidualnej w Chinach wykazał, że KGHM, mimo posiadanych kontaktów handlowych i doświadczenia międzynarodowego do przeprowadzenia zakupów, realizował te zakupy przede wszystkim od dwóch firm pośredniczących.

„Kluczowe wnioski wynikające z kontroli wskazują na ogromne wzrosty przychodów tych firm w 2020 r., co sugeruje, że firmy te nie zajmowały się wcześniej działalnością na taką skalę. Wykazano, że spółka, korzystając z tych pośredników, kupowała droższe materiały medyczne, w tym maseczki, niż te same środki ochrony nabywane wcześniej bezpośrednio od zagranicznych dostawców. Zakupy te stanowiły około 80 proc. całkowitych wydatków na materiały medyczne w tamtym czasie, co prowadziło do wyższych kosztów. Stwierdzono również brak zaangażowania kluczowych pracowników KGHM, którzy specjalizowali się w kontaktach i zakupach na rynku chińskim, oraz brak stosowania formalnych procedur w procesie zakupowym” – poinformowali przedstawiciele KGHM.

– Audyt wykazał liczne uchybienia w procesie zakupów covidowych. Sprawę bada prokuratura, my wyciągamy wnioski, by do takich sytuacji nie dochodziło w przyszłości. Wyniki wszystkich audytów i kontroli traktujemy bardzo poważnie, analizujemy pod kątem prawnym i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje dotyczące dalszych kroków – powiedział Piotr Krzyżewski, wiceprezes zarządu KGHM ds. finansowych.

Audyt wykazał skokowy wzrost wartości darowizn udzielonych przez Fundację KGHM Polska Miedź w latach 2022-2023. Podczas gdy w 2021 r. przyznano darowizny na kwotę blisko 20 mln zł, to w 2022 r. suma ta wzrosła do 34 mln zł, a w 2023 r. było to już 57,7 mln zł.

Wśród wydatków Fundacja zwiększyła m.in. wsparcie dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z całej Polski, a wsparcie OSP wiązane bywało z oficjalnymi uroczystościami symbolicznego przekazania środków z udziałem polityków ówczesnej opcji rządzącej.

Jak wskazali przedstawiciele miedziowego koncernu, audyt wydatków KGHM Polska Miedź na sponsoring, marketing i reklamę jeszcze trwa, jednak pierwsze wnioski wskazują, że działania były prowadzone bez nadzoru, a część środków przekazywano podmiotom, które nie spełniały warunków wynikających z przyjętych praktyk dotyczących sponsoringu.

„W latach 2022-2023, a szczególnie w okresie przedwyborczym, w KGHM doszło do skokowego wzrostu wydatków na sponsoring. W 2022 r. budżet sponsoringu wynosił 51,6 mln zł, a w 2023 r. już ponad 54 mln zł, co oznaczało ponad 100 proc. wzrostu w stosunku do roku 2016 i ponad 50 proc. wzrostu w stosunku do roku 2021. Na uwagę zasługuje fakt, że tylko na media związane z rządzącą wówczas prawicą, w latach 2016-2023 wydano z budżetu sponsoringu i reklamy ponad 13,2 mln zł” – wskazano w komunikacie KGHM.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • IONCS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Program dobrowolnych odejść dla górników już w przyszłym roku?
15 października 2024
37.2 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]