W II kwartale 2024 r. wzrosła masa towarów przewiezionych koleją; po raz pierwszy grupa towarów z dominującym udziałem węgla kamiennego spadła na drugie miejsce, ustępując przewozom rud metali i kruszyw - wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
Z opublikowanych w środę danych UTK za II kwartał br. wynika, że koleją przewieziono 56,5 mln ton ładunków, a praca przewozowa wyniosła 15,1 mld tonokilometrów. W porównaniu do I kwartału oznacza to wzrost o 2,3 mln ton i o 1 mld tonokilometrów. W porównaniu do II kwartału 2023 r. było to o 1,7 mln ton i 0,3 mld tonokilometrów więcej.
Masa przewiezionych towarów z grupy, w której dominuje węgiel kamienny spadła o 1,8 mln ton do 14,7 mln ton, i - jak zaznacza Urząd - po raz pierwszy była mniejsza od masy towarów należących do dotychczas drugiej co do wielkości grupy, obejmującej rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa. Tu przewozy wyniosły 16,8 mln ton, po wzroście o 3,5 mln ton w ujęciu kwartalnym. Jeśli chodzi o udziały tych grup w przewozach, to w przypadku węgla wyniósł on 26,1 proc., a w przypadku rudy i innych - 29,8 proc.
Może to znaczyć, że umacniają się trendy powodujące zmiany w strukturze grup ładunków przewożonych w Polsce koleją, obserwowane w ciągu ostatnich lat - ocenił UTK. Urząd zwrócił też uwagę, że już w poprzednich kwartałach utrzymywała się przewaga grupy z rudami nad grupą z węglem jeżeli chodzi o pracę przewozową, w II kwartale br. ich udziały wyniosły odpowiednio 30,1 proc. oraz 16,4 proc.
Blisko 2,3 mln ton i 1 mld tonokilometrów więcej niż w I kwartale to wynik, który wskazuje na pewne polepszenie sytuacji przewozowej - ocenił prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w informacji.
Z drugiej strony obecna sytuacja wskazuje na bardzo duże zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy węgla, a jednocześnie na wzrost przewozów w grupie rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa. Jest on spowodowany zarówno przez wzrost przewozów kruszyw, piasku, żwiru i glin o blisko 3,1 mln ton, ale także rud metali o 0,5 mln ton. (...) W dużej mierze był to transport surowca z Ukrainy - zauważył Góra.
Prezes UTK zwrócił też uwagę, że przewóz zbóż, po bardzo dużych wzrostach w 2023 r., wrócił do poziomu z II kwartału 2022 r. z prawie identycznymi wartościami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.