Blisko 82 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 procent - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
"Zakończyła się już budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste, o łącznej długości 585 m, zamontowane na estakadzie EST-1. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej o łącznej długości 92 m. Kończymy też roboty branżowe. Tu również osiągnęliśmy zaawansowanie ponad 98-procentowe. Zakończyliśmy prace przy przebudowie kolizyjnych instalacji energetycznych. Prace przy przebudowie pozostałej kolidującej infrastruktury (wodociągowej, teletechnicznej, sanitarnej) osiągnęły zaawansowanie od 70 do 80 procent" - czytamy na stronie GDDKIA w Katowicach.
Na ukończeniu są też prace związane z budową odwodnienia drogi. Niewiele ponad 5 proc. zakresu prac zostało do zakończenia budowy zbiorników retencyjnych. Również mocno zaawansowana jest budowa kanalizacji deszczowej (ponad 91 proc.) oraz przebudowa i regulacja cieków (83 proc.).
GDDKiA jest także blisko osiągnięcia 74-procentowego zaawansowania przy pracach tunelowych. W pierwszym tunelu w masywie Barania o dług. ok. 830 m, w obu nawach, zakończono już betonowanie obudowy wewnątrz tunelu wraz z kapami chodnikowymi, w drugim tunelu, bliższym Zwardonia, o dług. ok. 1000 m, trwają intensywne prace przy wykonywaniu budowy zasadniczej.
"Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. Do końca lipca udało się ułożyć na trasie głównej i łącznicach węzłów Przybędza i Milówka 74 proc. podbudowy bitumicznej, ponad 60 proc warstwy wiążącej" - informuje GDDKiA.
Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld złotych podpisano 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem jej zakończenia przypadającym 10 sierpnia 2023 r. W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 r.
S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast: Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Odcinek Pyrzowice – Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo posiada klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.