Ponad 374,4 mln pasażerów i 231,7 mln ton przewiezionych towarów – to podstawowe wyniki przewozowe kolei w Polsce w 2023 r. Urząd Transportu Kolejowego opublikował w czwartek, 1 sierpnia, „Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2023 r.”, które zawiera dane oraz wnioski na temat pracy kolei w ubiegłym roku. Przewoźnicy pasażerscy odnotowali rekordową liczbę pasażerów. Spadła jednak masa przewiezionych ładunków.
„Ponad 374,4 mln pasażerów to rekordowy wynik od 1999 r. Poprawa punktualności pociągów pasażerskich, rozszerzona oferta przewozowa, odnowione dworce i infrastruktura peronowa – to przedsięwzięcia, które przyciągnęły więcej pasażerów. Chcę podkreślić, że rosnąca ich liczba to nie tylko zysk dla kolei, ale i dla środowiska naturalnego” – ocenia rynek przewozów pasażerskich dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
W przedmowie do sprawozdania komentuje również trudną sytuację na rynku przewozu towarów koleją.
„Czynniki, które ograniczyły wzrost w tych przewozach, to z jednej strony niepewna sytuacja związana z wojną w Ukrainie, a z drugiej – wzrost kosztów działalności, w szczególności cen energii trakcyjnej. Przed dużymi wzywaniami stanął też transport intermodalny, który jeszcze do 2021 r. notował trwający ponad dekadę trend wzrostu” – uważa Prezes UTK.
W 2023 r. na rynku przewozów pasażerskich trwał pozytywny trend wzrostu liczby pasażerów, obserwowany od 2021 r. W 2023 r. z usług kolei skorzystało 374,4 mln osób, co stanowi wzrost o 9,4 proc. w stosunku do 2022 r. Jest to też najwyższa wartość od 1999 r. Każdy z miesięcy 2023 r. charakteryzował się wyższą liczbą pasażerów niż rok wcześniej. Najwięcej pasażerów skorzystało z usług kolei w październiku (34,5 mln), a najmniejsza liczba osób podróżowała w lutym (27,3 mln).
Rekordowo wysoki był również krajowy wskaźnik wykorzystania kolei, który osiągnął w 2023 r. wartość 9,9. Jest to wzrost o 0,8 w stosunku do wyniku z 2022 r. Wskaźnik ten informuje, ile średnio razy w ciągu roku podróżował koleją statystyczny mieszkaniec Polski. Średnia odległość przejazdu pasażera utrzymała się na poziomie zbliżonym do rekordowej wartości osiągniętej rok wcześniej i wyniosła w 2023 r. 69,05 km. Ze sprawozdania dowiemy się także, które stacje były najpopularniejsze, w których województwach podróżowało najwięcej, a w których najmniej pasażerów.
Sprawozdanie przedstawia sytuację w kolejowych przewozach towarów. Ta nie jest tak pozytywna, jak w przypadku rynku pasażerskiego. Łączna masa przewiezionych koleją towarów w 2023 r. wyniosła 231,6 mln t i była niższa o 16,9 mln t (-6,8 proc.) niż rok wcześniej, kiedy kolej przewiozła 248,5 mln t towarów. Sezonowe wahania masy ładunków pomiędzy poszczególnymi miesiącami roku wykazywały podobny trend jak w 2022 r. Szczyt przewozów przypadał na marzec i październik. Najwyższa miesięczna masa ładunków przypadła na marzec (21,1 mln t), jednak była ona o 1,75 mln t (-7,7 proc.) mniejsza niż w tym samym miesiącu 2022 r.
Poziom wykonanej w 2023 r. pracy przewozowej obniżył się nieznacznie – do 61,6 mld tonokilometrów z rekordowej w ostatniej dekadzie wartości 62,5 mld tonokilometrów odnotowanej w 2022 r. Podobnie jak w przypadku masy towarów najwyższe wartości pracy przewozowej odnotowano w marcu i październiku – na poziomie 5,5 mld tonokilometrów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.