Dla pokolenia Z ważne jest, w jaki sposób firma prowadzi swoje działania na rzecz równości i wyrównania szans na rynku pracy, ale również działania proekologiczne i proklimatyczne - wskazała Justyna Szczepanik, autorka raportu Pokolenie Z a zielone umiejętności.
Celem opublikowanego we wtorek badania było sprawdzenie oczekiwań pokolenia Z, czyli osób urodzonych między 1995 a 2010 rokiem, wobec rynku pracy, a także świadomości klimatycznej młodych ludzi w kontekście zielonej transformacji.
Według raportu 79 proc. uczestników badania skorzystałoby z kompleksowego szkolenia zwiększającego zielone umiejętności. Ponad połowa respondentów wyraziła chęć przekwalifikowania się, gdyby pracodawca zaoferował szkolenia w zakresie zielonych kompetencji.
Podczas wtorkowego spotkania twórcy raportu podkreślali rolę pokolenia Z w trwającej transformacji klimatycznej. Pokładamy wielkie nadzieje w tym pokoleniu. Jesteśmy w takim momencie społeczno-gospodarczym, który rozpoczyna proces zielonej transformacji. Proces ten ma na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 roku - powiedziała Alicja Piekarz, ekspertka Polskiej Zielonej Sieci.
Piekarz dodała, że do osiągnięcia założonych celów potrzebni są zarówno wykwalifikowani pracownicy z wykształceniem technicznym, jak i osoby posiadające kompetencje miękkie z obszarów komunikacji, dziennikarstwa i zarządzania zasobami ludzkimi.
Kompetencje miękkie również będą się zazieleniać w kierunkach pro ekologicznych postaw - dodała ekspertka. Jej zdaniem młodzi ludzie wchodzący obecnie na rynek pracy dają mocny impuls do zmian. Młodzi ludzie są bardzo na te zmiany otwarci, ale oczekują od firm zaprogramowania w tym kierunku, więc edukacja młodych ludzi i wszystkich branż ma duże znaczenie - mówiła Piekarz.
Justyna Szczepanik, autorka raportu, zwróciła uwagę, że pokolenie Z ma dużą świadomość w tematach klimatycznych, ale nie jest świadome, jak ważne są zielone kompetencje, które w związku z transformacją klimatyczną mogą być potrzebne za kilka lat.
- Pokolenie Z nie wie, jak może te kompetencje rozwijać. Tutaj jest rola pracodawców, żeby przejęli inicjatywę i wskazali kierunki możliwego rozwoju w firmach - dodała.
Jej zdaniem działania te są potrzebne, ponieważ młodzi ludzie są świadomi konieczności szkolenia i podnoszenia swoich kompetencji, co jest z kolei potrzebne w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy.
Szczepanik zwróciła również uwagę na wartości cenione przez pokolenie Z i oczekiwania względem przyszłego pracodawcy.
- Jest to pokolenie bardzo wrażliwe, empatyczne i kładące nacisk na budowanie relacji. Dla nich najważniejsza jest rodzina, przyjaźń, miłość - powiedziała Szczepanik. Jeżeli chodzi o wartości, które wyznają, przede wszystkim jest to szacunek do drugiego człowieka, empatia i uczciwość - podsumowała. Szczepanik zwróciła także uwagę na wartości cenione przez pokolenie Z w pracy, jako pierwszą podając transparentność działań firmy.
Raport Pokolenie Z a zielone umiejętności został przeprowadzony wśród osób urodzonych w latach 1995-2006 za pomocą kwestionariusza ankiety online (metoda badawcza CAWI), w skali ogólnokrajowej w okresie od 28 kwietnia 2024 roku do 5 maja 2024 roku. Próba badawcza wyniosła 228 osób.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.