27.04. Wrocław (PAP) - Eksperci nie są zgodni co do tego, jak powinien zostać zrealizowany komponent kolejowy planowany w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koncepcji piasty i szprych broni m.in. jej twórca Patryk Wild. Przeciwnego zdania jest m.in. Piotr Rachwalski, który wskazuje głównie na potrzebę budowy igreka.
Pod koniec kwietnia br. media cytowały wypowiedź przewodniczącego rady nadzorczej CPK Zbigniewa Szafrańskiego, który podczas Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK powiedział m.in., że należy odłączyć się mentalnie od modelu piasty i szprych. Ocenił, że jest to wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza. Koncepcji piasty i szprych broni m.in. jej twórca Patryk Wild - absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, autor dolnośląskiego planu transportowego. Jak powiedział w rozmowie z PAP, jest ona ealizacją zapisów koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju przyjętej przez rząd Donalda Tuska jeszcze w 2011 roku, gdzie wprost wskazano potrzebne powiązania funkcjonalne, a więc infrastrukturalne.
Wszystkie szprychy za wyjątkiem jednej, mazurskiej, wpisują się w te powiązania bezpośrednio. Dla tych obszarów zaznaczono konieczność poprawy dostępu do usług podstawowych, w szczególności komunikacyjnych - tak mniej więcej brzmiało to w koncepcji (...). Te konkretne rozwiązania zostały poddane analizom od samego początku. Jedną z pierwszych osób, które były zatrudnione w spółce Centralny Port Komunikacyjny był zespół analityków od prognozowania ruchu i te prognozy w sposób chyba najbardziej kompleksowy w Polsce, co podkreślają różne osoby związane z branżą, zostały przeprowadzone w tzw. pasażerskim modelu transportowym, którym dysponuje i który udostępnia wszystkim podmiotom zainteresowanym spółka CPK - powiedział PAP Patryk Wild. Jest on bratem Mikołaja Wilda, pierwszego pełnomocnika rządu ds. CPK i byłego prezesa spółki CPK, ale podkreśla, że za swoją pracę przy projektowaniu komponentu kolejowego nie otrzymywał wynagrodzenia.
Koncepcję piasty i szprych krytykuje z kolei m.in. Piotr Rachwalski - ekspert w zakresie transportu publicznego z bogatym doświadczeniem menedżerskim w firmach transportowych. Jego zdaniem plan ten pomija wiele ważnych połączeń. Jak ocenił, rochę poprzednie władze lubiły ten centralizm.
Największy potok towarów i pasażerów jest w pasie tym południowym, wzdłuż A4, czyli linii kolejowej E30, która jest zatkana, która ma złe parametry itd., nie jest w stanie przyjąć tego całego tranzytu. I oczywiście tutaj w górę na Poznań - taki pas, który idzie wzdłuż granicy zachodniej i południowej, czyli od Szczecina, Świnoujścia przez Poznań, z opcją na Zieloną Górę, i w dół na Wrocław i dalej Opole, Katowice, Kraków, Rzeszów, Przemyśl, wstępnie Lwów. W tym obszarze mamy największy ruch. Czy jest jakakolwiek linia tam na planie Patryka? No niestety nie - powiedział PAP Piotr Rachwalski.
Zdaniem Wilda, przeprowadzone analizy potwierdzają konieczność zbudowania sieci szybkich kolei właśnie według jego założeń. W rozmowie z PAP powiedział, że tylko na niektórych peryferyjnych liniach potoki pasażerów byłyby mniejsze.
Uznano wówczas i taka była decyzja rządu ówczesnego, że państwo polskie zapewnia prawidłowy transport kolejowy wszystkim regionom i w związku z tym te linie solidarnościowe też miały iść do realizacji, tylko w dłuższej perspektywie czasowej. Czyli najpierw te najbardziej obłożone ruchem, które będą miały największy sukces frekwencyjny, czyli oczywiście +igrek+ (połączenie Poznania i Wrocławia z Warszawą - PAP). Nic w zasadzie się nie zmieniło, +Igrek+ jest przygotowywany do realizacji - powiedział PAP Wild.
Proszeni o komentarz przedstawiciele CPK w przesłanym PAP komunikacie potwierdzili, że atwierdzony przez poprzedniego Pełnomocnika Rządu ds. CPK (Marcina Horałę - PAP) +Dokument Wdrożeniowy do Programu inwestycyjnego CPK. Etap II. 2024-2030+ przewiduje, że przed 2030 rokiem powinna ruszyć budowa +igreka+ Warszawa - Łódź - Wrocław / Poznań i odcinek Katowice - Ostrawa.
Wbrew niektórym doniesieniom medialnym nie wstrzymujemy projektu kolejowego CPK. Rozpoczęte prace planistyczne (studia wykonalności dla łącznie ok. 1500 km linii), projektowe (m.in. dla igreka Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław i odcinka Katowice - Ostrawa) i budowlane (w przypadku tunelu dalekobieżnego w Łodzi) są kontynuowane - przekazali przedstawiciele Biura Prasowego CPK.
Podkreślono, że zasadność budowy poszczególnych elementów w ramach Programu CPK, w tym tzw. +szprych+ kolejowych, jest obecnie starannie analizowana.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.