Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach zlikwidował linię autobusową nr 82. Autobusy te kursowały na trasie Kopalnia Węgla Kamiennego Halemba - Tychy. Czym była podyktowana ta decyzja i jakie są jej konsekwencję dla osób dojeżdżających pod kopalnię w Rudzie Śląskiej?
– Analiza potoków podróżnych na linii 82 została przeprowadzona w oparciu o model ruchu i o system bramek liczących. Wykazała ona m.in. to, że linia 82 największym zainteresowaniem pasażerów cieszyła się na odcinkach obsługiwanych równocześnie przez inne linie: na trasie Halemba - Mikołów, czyli odcinek pokrywający się z linią 982 i na odcinku Mikołów - Tychy. To odcinek pokrywający się z liniami 75, 268 i M18. Dane pokazały nam również, że na linii 82 od strony Mikołowa do Kopalnia Węgla Kamiennego Halemba największe napełnienia notowano w godzinach zmian pracowniczych, co zostało zabezpieczone w rozkładzie jazdy linii 982 - wyjaśnia Klaudia Matuszna, zastępca rzecznika prasowego ZTM w Katowicach.
Zdaniem ZTM Katowice brak bezpośredniego połączenia Tychów z rudzką dzielnicą Halembą nie powinien być problemem, gdyż przejazd można odbyć teraz z wygodną przesiadką. Z Tychów do Wygody dojechać można autobusem M18. Następnie w miejscowości Wygoda należy przesiąść się na uruchomiony we wrześniu autobus M21. Czas oczekiwania na przesiadkę wynosi zaledwie dwanaście minut w dni robocze lub dziesięć minut w dni wolne od pracy.
Natomiast dojazd pod samą kopalnię Halemba z Tychów możliwy jest w jeszcze inny sposób, dzięki skoordynowaniu rozkładów jazdy linii 75 (Tychy -Mikołów) z linią 82 (Mikołów - Tychy). Cztery razy na dobę autobus 982 podjeżdża pod kopalnię Halemba, a czas na przesiadkę w Mikołowie to zaledwie dziesięć minut.
ZTM nie podaje, kto był pomysłodawcą likwidacji bezpośredniej linii 82, kursującej do 24 listopada 2023 r.
– Nie rozpatrujemy wprowadzanych zmian na jednej linii w oderwaniu od innych. Komunikacja miejska to przecież system naczyń połączonych – sieć połączeń, które jako całość stanowią jedną ofertę przewozową. Powyższe oznacza, że nie sposób wskazać jednej instytucji, która była pomysłodawcą wprowadzenia jednej z modyfikacji, będącej częścią większej zmiany. Ostateczny kształt wprowadzanych zmian jest wynikiem konsultacji wszystkich podmiotów – urzędów miast i organizatora komunikacji miejskiej. Zadania przewozowe linii 82 przejmują inne linie – to najwłaściwsze określenie wprowadzanej zmiany, bo samo słowo „likwidacja” może być rozumiane jako brak połączeń, a przecież kursy w ciągu Tychy – Mikołów – Ruda Śląska zostają utrzymane - informuje Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach.
ZTM Katowice zwraca uwagę również na to, że nieistniejąca już linia 82 największym zainteresowaniem cieszy się na odcinkach obsługiwanych równocześnie przez inne linie: na trasie Halemba - Mikołów przez 982, a na odcinku Mikołów - Tychy przez 75, 268 i M18.
– Ponadto, co ważne, na linii 82, ze względu na jej najdłuższą trasę, realizowane były kursy, których koszty ponoszone przez gminy były stosunkowo wysokie. Ze względu na szeroką ofertę komunikacyjną i skoordynowane połączenia przesiadkowe, nie było potrzeby tworzenia pojedynczych par kursów autobusów 82 - stwierdza Klaudia Matuszna z ZTM Katowice.
Likwidacja linii autobusowej nr 82 nie jest wcale odosobnionym przypadkiem. W latach 2022-2023 z rozkładów ZTM Katowice zniknęło ponad czterdzieści linii autobusowych, m. in. AP1, J, S, 60N, 194N, 906N, T62, 119, 170 i wiele innych. Niekiedy, jak w przypadku tymczasowych linii T35, T36, T37, T42, T43, T45, T51, T59, T60 czy T62 wynikało to z tego, że zostały one zastąpione liniami tramwajowymi.
Najczęściej w zamian za usuniętą z rozkładu linię autobusową pasażerom proponowano inną możliwość przejazdu na tej samej, bądź podobnej trasie. W zamian za linię nr 195 kursującą do końca sierpnia 2022 r. w Czerwionce-Leszczynach, pojawiły się autobusy organizowane przez Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdroju. Do końca maja 2023 r. kursował autobus 140, zamiast którego od czerwca zmienioną trasą jeździ 640 po Dąbrowie Górniczej i Tucznawie. Ci, którzy do 16 kwietnia 2023 r. jeździli przez Dąbrowę Górniczą autobusami 275, mają teraz do dyspozycji linię 639, również kursującą zmienioną trasą.
Były też takie przypadki, że likwidacja dotychczasowej linii autobusowej skutkowała rozdzieleniem jej na dwie inne. Przykładowo zamiast istniejącej do 4 czerwca 2023 r. linii J, w Mikołowie utworzono dwie okrężne linie 529 i 541. Analogicznie zamiast linii S, po 25 lutego 2022 r. po Tychach można poruszać się dwoma osobnymi liniami 271 i 272. Nie ma też już na trasie Bytom - Piekary Śląskie nocnej linii autobusowej 11N, uruchomionej 2 listopada 2019 r. z myślą o górnikach dojeżdżających do kopalni w Piekarach Śląskich. Linia ta została zlikwidowana razem z liniami 53, 850 i AP1, w zamian za które od 20 sierpnia 2022 r. zaczął kursować autobus posiadający oznaczenie M16 oraz na drugiej części trasy M116.
Zdarzało się też i tak, że dana linia uległa tymczasowo likwidacji ze względu na brak możliwości przejazdu dotychczasową drogą. Tak się stało po 16 lipca 2023 r. z autobusem 184, łączącym Bytom i Pyskowice. Ta linie nie kursuje, gdyż droga krajowa nr 94 jest nieprzejezdna w rejonie Boniowic z powodu remontu.
ZTM Katowice nie uważa za stosowne, aby w powyższych przypadkach mówić o likwidacjach linii autobusowych.
– Słowo „likwidacja” może zostać opacznie zrozumiane przez niektórych podróżnych – to znaczy tak, jakoby na danej trasie przestały być realizowane połączenia. Sformułowaniem bardziej adekwatnym, niewprowadzającym w błąd, jest np. „przejęcie zadań przez inne linie”, co jest faktem i jednocześnie nie sugeruje zaprzestania realizacji połączeń - uważa Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach.
Wspomniana na początku linia 82 była jedną ze starszych linii w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Początkowo łączyła ona Bytom przez Rudę Śląską z Tychami. Później jej trasa została skrócona, ostatecznie do odcinka KWK Halemba - Tychy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.