REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 sierpnia 2023 11:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.7 tys. odsłon

Inwestycje na Nadodrzance pozwolą na sprawniejszy dojazd do portu w Szczecinie

Linia kolejowa nr 273 na wysokości stacji Ługi Górzyckie
fot: Tomasz Rzeczycki

Gdy czterdzieści lat temu zelektryfikowano odcinek kolejowej magistrali nadodrzańskiej, węgiel wożony był nią tylko w jedną stronę, ku portom. Obecnie składy z węglem spotkać można kursujące po obu torach w obu kierunkach: węgiel z importu jeździ na południe, a węgiel krajowy na północ.

Linia kolejowa nr 273 Wrocław - Szczecin pozostaje jedną z dwóch kluczowych arterii kolejowych łączących południe Polski z portami bałtyckimi. Od 2017 r. kursują nią ponownie przez cały rok pasażerskie pociągi dalekobieżne. Niegdyś nazywana była Nadodrzańską Magistralą Węglową, teraz potocznie mówi się o niej Nadodrzanka.

Jednym z najważniejszych odbiorców węgla położonych przy tej trasie jest elektrownia Dolna Odra w Nowym Czarnowie koło Gryfic. Jak zapewnia PKP Polskie Linie Kolejowe, tory prowadzące do elektrowni Dolna Odra są w stanie zapewniającym sprawne i bezpieczne wjazdy i wyjazdy pociągów towarowych z i do elektrowni. Przykładowo w maju 2023 r. 54 pociągi wyjechały z elektrowni, a przyjechały do niej 52 pociągi.

Największy ruch na Nadodrzance panuje jednak w Zagłębiu Miedziowym. Wiosną najbardziej obciążonym pod względem liczby pociągów towarowych odcinkiem linii 273 był Rudna Gwizdanów – Głogów z średnim wynikiem 22,6 pociągów na dobę.

W drugiej i trzeciej dekadzie XXI w. wyremontowano sporą część linii Wrocław - Szczecin, podnosząc znacząco prędkość i skracając czas jazdy. Nadal jednak są miejsca, gdzie pociągi muszą zwalniać, np. w Kostrzynie nad Odrą czy Głogowie.

- Obowiązująca obecnie prędkość w Kostrzynie wynosi 60 km/h na liczącym około 3 km odcinku Chyrzyno – KOB, ze względu na geometrię i układ torów. Powodem jest wjazd przez łuki na obiekty inżynieryjne [mosty nad rzeką Wartą - red.] oraz pochylenie terenu – spadki 8,3 promila. Na dojeździe do stacji Głogów prędkość wynosi 70 km/h. W tym roku przewidywany jest remont torów nr 16, 18, 26 i 124, dla przywrócenia maksymalnej prędkości i obecnie obowiązuje ograniczenie do 30 km/h - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Kolejnym problemem możliwym do usunięcia są nieliczne jednotorowe odcinki, zmniejszające przepustowość. Większość odcinków linii Wrocław – Szczecin zwanej Nadodrzanką to odcinki dwutorowe. Planowane jest odtworzenie toru wraz z obiektem mostowym na rzece Odrze na obecnie jednotorowym odcinku Księginice – Brzeg Dolny na Dolnym Śląsku. Zakres inwestycji i termin jej realizacji będzie znany po wykonaniu dokumentacji projektowej.

Jednotorowy odcinek był też na terenie Szczecina między stacją Szczecin Podjuchy a posterunkiem Szczecin Port Centralny SPA, na starym moście nad Regalicą. Tam zbudowano już nowy most, który ma być oddany do użytku z początkiem października br. Ta akurat inwestycja jest w całości realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie w Szczecinie.

Sprawniejszy będzie dojazd do portu w Szczecinie. W jego pobliżu budowany jest też nowy przystanek pasażerski.

- W ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej PKP Polskie Linie Kolejowe SA między stacją Szczecin Główny i Szczecin Port Centralny, budują przystanek Szczecin Łasztownia. Przystanek będzie składał się z dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 130 i szerokości 4,5 m. Dzięki windom dostosowany będzie do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac na przystanku planowane jest do końca 2023 r. Odległość od Szczecina Głównego to ok. 630 m, a od Szczecina PC to około 740 m - wylicza Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.

W ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej na LK nr 273 poza przystankiem Szczecin Łasztownia powstanie przystanek Szczecin Żydowce. W ramach Programu Przystankowego wybudowany zostanie przystanek Radziszewo.

Linia kolejowa nr 273 liczy sobie ponad 355 kilometrów. Zaczyna się na stacji Wrocław Główny i prowadzi m.in. przez stacje Wołów, Głogów, Nowa Sól, Kostrzyn, Gryfino. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Roman 6 sierpnia 2023 21:29:30
    Profile Avatar

    Mała uwaga: Elektrownia Dolna Odra znajduje się pod Gryfinem. Gryfice są daleko od Nadodrzanki. Interesuje mnie rozstrzygnięcie studium wykonalności dla modernizacji ww. linii i ewentualne terminy rozpoczęcia prac .

  • EWOMX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Co z „czternastką” w węglowej spółce? Zarząd przedstawił propozycję
11 lutego 2025
34.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]