- Gminy, które dotychczas nie dołączyły do programu Czyste Powietrze, będą mogły teraz do niego przystąpić; otwieramy kolejny nabór dla samorządów - przekazał wiceszef NFOŚiGW Paweł Mirowski. Dodał, że mogą one otrzymać 35 tys. zł na tworzenie punktów konsultacyjnych dla mieszkańców.
Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Paweł Mirowski przekazał, że dotychczas 86 proc. gmin w Polsce podpisało porozumienia z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej dotyczące współpracy przy realizacji programu Czyste Powietrze.
- Teraz otwieramy kolejny nabór dla samorządów, które do tej pory z nami nie współpracowały - poinformował Mirowski.
Jak dodał, program Czyste Powietrze cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. - Wpływ na to ma także uproszczenie procesu aplikowania o środki finansowe, jak i rozliczenia zrealizowanej inwestycji - podał. Podkreślił, że dzięki realizacji programu gminy mają realny wpływ na poprawę jakości powietrza na swoim terenie.
Na początku lipca zarząd Narodowego Funduszu wyraził zgodę na finansowanie punktów konsultacyjno-informacyjnych w kolejnym roku obowiązywania zachęt dla gmin. Określono też zasady pokrywania kosztów ponoszonych przez gminę oraz wzór aneksów do porozumień już zawartych.
Mirowski wyjaśnił, że w nowym wzorze porozumienia dotyczącego realizacji programu znalazły się zapisy dotyczące wynagrodzenia za pomoc w wypełnianiu wniosku o płatność.
NFOŚiGW za pośrednictwem wojewódzkich funduszy ochrony środowiska przekazuje środki do gmin, za które uruchamiają one punkty konsultacyjno-informacyjne dla mieszkańców. Można tam uzyskać informacje o programie Czyste Powietrze i pomoc w wypełnianiu wniosków o dotacje; na miejscu można też złożyć dokument.
Maksymalnie gmina może otrzymać 35 tys. zł na prowadzenie takiego punku. Na kolejny rok funkcjonowania gminnych punktów Czystego Powietrza NFOŚiGW zarezerwował blisko 87 mln zł.
Wiceszef Funduszu przypomniał, że w ramach umów z gminami otrzymują one 150 zł za każdy złożony wniosek przez mieszkańca na podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania (z wystawionym zaświadczeniem o dochodach), a także 50 zł za wniosek o podstawowy poziom dofinansowania inwestycji termomodernizacyjnej.
Mirowski dodał, że gmina otrzyma również 25 zł, jeśli pracownik samorządu poinformuje wnioskodawcę o możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie na częściową spłatę kapitału kredytu w banku, który przystąpił do programu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.