PKP Intercity w I połowie br. przewiozła prawie 31 mln pasażerów, a za rok 2022 przewoźnik odnotował zysk netto w wysokości 52,5 mln zł - podała w czwartek spółka w komunikacie prasowym.
Jak zaznaczyło PKP Intercity, wzrost liczby pasażerów w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekroczył 5 mln, a zysk netto był o prawie 10 mln zł wyższy niż rok wcześniej przy nakładach inwestycyjnych przekraczających 1,4 mld zł.
Jak podał przewoźnik, w 2023 r. w każdym miesiącu do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. W maju składami narodowego przewoźnika podróżowało blisko 5,9 mln osób, w czerwcu 6,05 mln. Dniem z najwyższą frekwencją był 11 czerwca br. - do pociągów PKP Intercity wsiadło 250 tys. pasażerów.
Według PKP Intercity w 2022 r. nakłady inwestycyjne na tabor i infrastrukturę sięgnęły 1,4 mld zł, o ponad 840 mln zł więcej niż w 2021 r. Inwestycje taborowe objęły zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W okresie 2014-2020 spółka pozyskała 912,70 mln zł refundacji nakładów, a do końca 2023 r. będzie to o 100 mln zł więcej. Wartość projektów, w których przewoźnik wykorzystuje pieniądze unijne sięgnie 2 mld zł.
Spółka podała, że do tej pory podpisała umowy na 7 mld zł na tabor w ramach nowej strategii. To m.in. kontrakty z PESĄ Bydgoszcz na 2,91 mld zł brutto, FPS H. Cegielski na 1,83 mld zł brutto, czy z Newagiem na ponad 1,4 mld zł brutto.
Jak zaznaczyła spółka, w ramach strategii taborowej PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji do 2030 r. narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.
Stabilizacja finansowa spółki jest niezwykle ważna, gdyż przewidujemy, że liczba pasażerów podwoi się do 2030 r. Biorąc pod uwagę, że w strukturze przychodów ze sprzedaży w Grupie PKP przewozy pasażerskie stanowią 36 proc., wyniki finansowe PKP Intercity istotnie wpływają na wyniki całego holdingu - powiedział członek zarządu PKP Andrzej Olszewski, cytowany w komunikacie PKP Intercity. Jak dodał, wyniki Grupy PKP w 2022 r. były bardzo dobre, ponieważ zakończyła rok z wynikiem netto na poziomie prawie 400 mln zł
- PKP Intercity jest dziś przykładem, że dla polskiej kolei nie ma szklanych sufitów. Prawie 31 mln pasażerów w sześć miesięcy oraz zysk netto przekraczający 52 mln przy wysokich nakładach na inwestycje, to wyjątkowo dobry wynik i dowód na to, że nasza strategia jest skuteczna. Przeżywamy dziś modę na kolej i korzystamy z tej szansy. Nasze inwestycje w tabor, infrastrukturę postojową czy rozwiązania technologiczne już dziś przekładają się na rekordowe wyniki przewozowe - powiedział wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz, cytowany w komunikacie spółki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.