13 proc. Polaków w wieku 18-26 lat ocenia swoje perspektywy zawodowe w ciągu najbliższych 5 lat jako bardzo dobre, a 35 proc. jako dobre - wynika z raportu Perspektywy ekonomiczne młodego pokolenia. 44 proc. respondentów rozważa emigrację zarobkową - dodano.
Jak wynika z opublikowanego we wtorek, 23 maja, raportu Perspektywy ekonomiczne młodego pokolenia opracowanego przez Instytut Finansów, pomimo obiektywnych danych i wskaźników przedstawiających sytuację młodych ludzi wchodzących na rynek pracy jako znacznie korzystniejszą niż wcześniejszych pokoleń, to subiektywne odczucie najmłodszego pokolenia pracowników dotyczące ich sytuacji ekonomicznej i perspektyw zawodowych jest znacznie mniej optymistyczne.
Zgodnie z badaniem 13 proc. respondentów ocenia swoje perspektywy zawodowe w ciągu najbliższych 5 lat jako bardzo dobre, 35 proc. jako dobre, 43 proc. jako rudno powiedzieć, 7 proc. źle, a 2 proc. jako bardzo źle. Na ocenę perspektyw zawodowych nie ma wpływu wielkość miejscowości zamieszkania, ale duży wpływ ma wykształcenie, respondenci wierzą w swoje kwalifikacje i im wyższe wykształcenie, tym częściej pozytywnie oceniają swoje perspektywy zawodowe - stwierdzono.
Choć respondenci oceniają swoją sytuację materialną w większości dobrze, to jednak niemal połowa z nich (49 proc.) ocenia ją źle lub raczej źle - zauważono w raporcie.
Jak dodano, na subiektywną ocenę sytuacji materialnej wpływają bardzo obiektywne czynniki, takie jak wykształcenie, a co za nim idzie, zapewne także wysokość zarobków. Pozostałe czynniki, takie jak np. wielkość miejscowości zamieszkania czy status mieszkaniowy nie wpływały na odczuwaną sytuację respondentów - oceniono.
Zgodnie z badaniem, 44 proc. respondentów rozważa emigrację zarobkową, a 56 proc. nie. Najrzadziej rozważają ją mieszkańcy wsi (39 proc.), a najczęściej mieszkańcy miast powyżej 100 tys. mieszkańców (48 proc.). Zauważono, że wykształcenie ma znaczący wpływ na rozważanie emigracji zarobkowej. Najmniej skłonne do niej są osoby posiadające wykształcenie podyplomowe (14 proc.), a najbardziej osoby z licencjatem i tytułem inżyniera (48 proc.). 46 proc. osób z wykształceniem średnim lub podstawowym również rozważa emigrację zarobkową - stwierdzono.
83 proc. respondentów odczuwa skutki inflacji, a jedynie 10 proc. ich nie odczuwa. Najbardziej inflację odczuwają kobiety oraz mieszkańcy dużych miast. Wskazano, że w perspektywie ostatnich 3 lat respondentów częściej stać na mniej niż wcześniej, pomimo tego, że w większości ich sytuacja materialna się poprawiła. Płeć nie ma znaczenia przy ocenie tej perspektywy, w przeciwieństwie do wielkości miejscowości zamieszkania i wykształcenia respondentów.
57 proc. ankietowanych - wynika z raportu - była zmuszona ograniczyć wydatki w ciągu ostatniego roku w związku z inflacją. Najczęściej wydatki musieli ograniczać respondenci z wykształceniem magisterskim (59 proc.) oraz inżynierskim i licencjatami (62 proc.), a najrzadziej ci z wykształceniem podstawowym (38 proc.) oraz podyplomowym (50 proc). Jak oceniono, odpowiedzi te pokrywają się z odpowiedziami o samodzielnym życiu respondentów w gospodarstwach domowych. Można z tego wnioskować, że im ktoś ma większy wpływ na domowy budżet, tym częściej zmuszony jest oszczędzać - wskazano.
Jak zaznaczono, dane o czasie poszukiwania pracy wskazują, że bardzo duży wpływ na jego długość ma rodzaj posiadanego wykształcenia. Osoby posiadające wykształcenie w obszarze zdrowia i opieki społecznej poszukiwały pracy najkrócej (średnio 1,67 miesiąca), a osoby, których wykształcenie związane jest z usługami najdłużej (średnio 5,17 miesiąca).
Badanie ankietowe w ramach raportu Perspektywy ekonomiczne młodego pokolenia zostało przeprowadzone na grupie 1111 osób w wieku 18-26 lat na panelu badawczym Ariadna, aktywnych i nieaktywnych zawodowo, zarówno uczących się, jak i pracujących, niepracujących poszukujących i nieposzukujących pracy. Badanie przeprowadzone w listopadzie i grudniu 2022 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.