System rowerów miejskich z 385 jednośladami IV generacji ruszy w piątek, 31 marca w Chorzowie (Śląskie) - podało w czwartek miasto. W sobotę, 1 kwietnia, system z ponad 1 tys. rowerów III generacji ruszy też w Katowicach.
Katowice zamówiły na razie działanie systemu od 1 kwietnia do 31 sierpnia br., z możliwością przedłużenia - w zależności od perspektyw uruchomienia nowego Roweru Metropolitalnego.
Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem dla 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Jak zasygnalizował, cytowany w czwartkowej informacji katowickiego magistratu prezydent tego miasta Marcin Krupa, uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowane jest obecnie w III kwartale br.
- Zanim to nastąpi, chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego wyłoniliśmy własnego operatora systemu w Katowicach - wyjaśnił Krupa. Podobne założenie przyjął Chorzów.
W tym mieście będzie to 6. sezon systemu rowerów miejskich, działających tam pod nazwą KajTeroz (po śląsku: gdzie teraz). Uruchomiony w 2018 r., dofinansowany funduszami unijnymi system w latach 2019-21 obejmował 46 stacji i 460 jednośladów; operatorem był Nextbike Polska.
Jesienią ub. roku ta sama spółka w ramach krótszej umowy przekształciła 345 jednośladów III generacji na rowery IV generacji, zapewniając 45 stacji wypożyczeń.
- W czwartek - jak podała tego dnia Katarzyna Hohuł z chorzowskiego magistratu - po mieście rozwożonych jest 345 ubiegłorocznych jednośladów. W piątek, gdy zaplanowano oficjalną inaugurację sezonu, dołączy do nich jeszcze 40 rowerków dziecięcych, również przerobionych na IV generację.
- Rowerki dziecięce otrzymają blokadę O-lock, dzięki której, tak samo jak rowery standardowe, będzie można je zwracać przy stacjach bez konieczności wpinania ich w elektrozamki - uściśliła Hohuł. Miasto już w zeszłym roku sygnalizowało, że dzięki takiemu przekształceniu chorzowski KajTeroz może stać się częścią Roweru Metropolitalnego.
W sobotę, w ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów City by bike do dyspozycji wypożyczających ma być ponad 1 tys. rowerów, w tym 20 typu cargo w 125 stacjach, w tym 11 stacjach partnerskich. Katowicki system pozostaje na razie systemem III generacji.
Rower Metropolitalny w założeniu ma być środkiem transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po 41 miastach i gminach GZM, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Będzie oparty o rowery IV generacji i zastąpi systemy zamawiane dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.