REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 marca 2023 14:24 Polska Agencja Prasowa

Transport: Przewozy kolejowe cargo są przyszłością europejskiego transportu

Przedmiotem umowy są nowoczesne lokomotywy elektryczne Dragon 2 w dwóch konfiguracjach
fot: Krystian Krawczyk

Spółka PKP Cargo odebrała w środę 24 lokomotywy elektryczne Dragon 2 wyprodukowane na jej zamówienie przez nowosądecki Newag. Jak ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, postawi to możliwości przewozowe tego przewoźnika w zupełnie innej sytuacji.

Uroczyste przekazanie lokomotyw Dragon 2 zamawiającemu odbyło się w środę na Dworcu PKP w Nowym Sączu (woj. małopolskie).

- Dziś jest dobry czas dla polskiej kolei, co potwierdza to wydarzenie. Dzisiaj PKP Cargo przejmuje bardzo dużą flotę lokomotyw, co w zupełnie innej sytuacji postawi możliwości przewozowe tego przewoźnika, który jest jednym z największych w Europie - mówił podczas wydarzenia szef resortu infrastruktury.

Adamczyk zaznaczył, że do rozwoju polskiej kolei - zarówno infrastruktury, jak i spółek przewozowych - w oparciu o rodzimy przemysł potrzeba odważnych decyzji rządu o odważnych inwestycjach.

- Projektujemy nowe strategie, a one będą opierały się o rodzimy przemysł. Przemysł i rodzimi przewoźnicy muszą uzyskać zaawansowanie technologiczne, tak jak to jest w Niemczech, Francji, czy innych państwach europejskich - zapowiedział minister infrastruktury.

Prezes PKP Cargo Dariusz Seliga ocenił, że przewozy kolejowe cargo są przyszłością europejskiego transportu.

- Chcemy być w Europie, chcemy być widoczni, chcemy być dynamiczni, chcemy intensywnie działać w obszarze Trójmorza - zapowiedział.

Odnosząc się do zbliżającego się ogłoszenia wyników finansowych spółki za zeszły rok, prezes PKP Cargo ocenił, że ie będzie się czego wstydzić za dotychczasową działalność za zeszły rok.

PKP Cargo umowę na dostawę łącznie 31 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 podpisało we wrześniu 2019 roku z konsorcjum, w którego skład wchodzą Newag oraz jego spółka zależna Newag Lease. Wartość kontraktu realizowanego w latach 2019-2023 wynosiła ponad 518 mln zł netto.

Przedmiotem umowy są nowoczesne lokomotywy elektryczne Dragon 2 w dwóch konfiguracjach: siedem wyposażonych w spalinowy moduł dojazdowy oraz 24 pojazdy dwunapięciowe, przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, a także świadczenia dodatkowe.

Zawarta umowa jest drugim kontraktem na Dragony 2 podpisanym przez PKP Cargo z nowosądeckim producentem. W październiku 2018 roku przewoźnik podpisał umowę na zakup trzech lokomotyw elektrycznych tego typu. Wartość kontraktu wynosiła ponad 45 mln zł netto.

Jak zaznaczył prezes Newagu Zbigniew Konieczek, lokomotywa Dragon 2 jest pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji.

Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Jej przeznaczeniem jest prowadzenie ciężkich składów towarowych. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, pojazd został zaprojektowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany w kraju. 78 proc. komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi od polskich producentów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • WCAXU
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spore pieniądze za odejście z kopalni
17 lutego 2025
23.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]