Rozpoczęto uruchamianie systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych - podał w czwartek Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Prace nad usunięciem awarii systemu, który jest głównym nośnikiem biletów komunikacji miejskiej w GZM, trwają od ponad tygodnia.
Wskutek awarii, do której doszło w nocy z 7 na 8 lutego br., pasażerowie korzystający z tramwajów, autobusów i trolejbusów Zarządu Transportu Metropolitalnego m.in. utracili dostęp do portalu pasażera oraz aplikacji Mobilny ŚKUP. W pojazdach przestały działać czytniki kart ŚKUP, a na przystankach - tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
Jak przekazał w czwartkowej informacji Zych, rozpoczęło się włączanie poszczególnych elementów systemu i urządzeń, z których korzystają pasażerowie, a więc portalu, aplikacji Mobilny ŚKUP, tablic SDIP, biletomatów oraz kasowników w pojazdach. Na stronie internetowej ZTM pojawiają się zaktualizowane rozkłady jazdy.
W najbliższych godzinach pasażerowie mogą obserwować włączanie się poszczególnych urządzeń. Będą one uruchamiane stopniowo. Wcześniej odtworzona została bezpieczna infrastruktura i przywrócone zostały bazy danych - zaznaczył Zych.
Jak wyjaśnił, przywrócenie działania systemu to proces. Powoli zmierzamy do jego końca. Dziś w ciągu dnia pasażerowie będą mogli zauważać działanie poszczególnych części systemu. Kiedy cały system będzie w pełni sprawny, poinformujemy o tym osobnym komunikatem - zasygnalizował przedstawiciel GZM.
Jak zapewnił awaria nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej - autobusy, tramwaje i trolejbusy jeździły w czasie awarii bez dodatkowych zakłóceń. Na czas jej trwania ZTM przygotował, dla pasażerów posługujących się kartami ŚKUP alternatywne sposoby zakupu i korzystania z biletów.
Informując w ub. tygodniu o przyczynie awarii systemu centralnego ŚKUP (zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich), przedstawiciele Metropolii przekazali, że nic nie wskazuje, by w jej następstwie dane pasażerów zostały naruszone lub zagrożone. Wskazali też, że bezpieczne są pieniądze zgromadzone w elektronicznych portmonetkach kart ŚKUP.
GZM podała, że atak zgłoszono policji; powiadomiono również służby związane z bezpieczeństwem internetu i ochroną danych osobowych. Podjęto starania na rzecz przywrócenia systemu z kopii zapasowych - usunięcie awarii wymagało jednak czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej.
System ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem ZTM, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W grudniu 2020 r. GZM ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania, a w połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy, Asseco.
Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta ma być jednym z możliwych identyfikatorów danych znajdujących się w chmurze, a nie ich nośnikiem (pozostałymi będą nowe Metrokarty a także własne karty płatnicze). Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty, za pośrednictwem mobilnej aplikacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.