Za kilka tygodni minie rok od czasu wstrzymania ruchu pociągów pasażerskich na południowym krańcu linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew. Trasa ta, znana popularnie jako Magistrala Węglowa, przechodzi sporą przebudowę. Jako że inwestycja obejmuje odcinek Chorzów Batory - Nakło Śląskie, gdzie znajdują się kopalniane bocznice, należy się spodziewać m.in. krótkich, czasowych przerw w możliwości wywozu węgla.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, prace na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary przebiegają zgodnie z harmonogramem. W stacji Chorzów Stary roboty mają się rozpocząć w marcu 2023 r. Prace na stacji Bytom oraz na odcinku Bytom Północny – Radzionków również są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Zakończenie prac na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary planowane jest na koniec 2023 r.
Przed przystąpieniem do inwestycji ustalono, że na czas prac całkowicie wstrzymany zostaje ruch pasażerskie na odcinku Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów Stary - Chorzów Batory, natomiast ruch towarowy tylko na odcinku Chorzów Stary - Chorzów Batory. Na pozostałej części trasy pociągi towarowe mogą kursować przynajmniej po jednym torze. I tak w styczniu 2023 r. średnio w ciągu doby realizowano 25 przejazdów na szlaku Chorzów Stary – Bytom, a na odcinku Bytom – Tarnowskie Góry więcej, bo 52 przejazdy.
– Wyłączony z ruchu jest odcinek Chorzów Batory - Chorzów Stary. Jednotorowo jeździmy na szlaku Bytom Północny – Radzionków. W II kwartale planowane jest otwarcie nowych frontów robót, które będą wymagały zamknięć torów na kolejnych odcinkach – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pomiędzy przystankiem Bytom Północ a Bytomiem znajdują się bocznice, prowadzące m.in. na teren KWK Bobrek i na teren dawnej KWK Centrum. Obsługa bocznic jest zachowana w trakcie prowadzonej inwestycji, jednak wiadomo już, że z przyczyn technicznych niezbędne będą krótkie wyłączenia.
- Ze względu na realizację inwestycji i w uzgodnieniu z zarządcami bocznic będą ustalone przerwy w ruchu w czasie prac torowych – potwierdza Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Jeśli prace realizowane będą zgodnie z zamierzeniami, to w 2024 r. odcinek Nakło Śląskie – Chorzów Batory przywrócony zostanie całkowicie do ruchu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.