Baza paliw PERN w Dębogórzu (Pomorskie) w styczniu tego roku zanotowała rekordowe obroty, rozładowując aż o dwie trzecie paliw więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Baza, jak podała spółka, działa obecnie na maksymalnych obrotach.
Jak poinformował w czwartek PERN, baza w Dębogórzu, która przyjmuje produkty naftowe dostarczane do Polski drogą morską, w styczniu tego roku zanotowała rekordowe obroty, rozładowując aż o dwie trzecie paliw więcej niż w styczniu 2022 r.
Jednostka rozładowała prawie 350 tys. metrów sześc. paliw, czyli więcej niż jej obecna nominalna pojemność. Oznacza to, że baza realizuje dziś maksymalne możliwe wolumeny, a PERN prowadzi szereg inwestycji by zwielokrotnić możliwości w tym zakresie - zaznaczyła spółka.
PERN podał jednocześnie, iż aza w Dębogórzu zanotowała także 70-proc. wzrost ilości paliw wydanych na rynek drogą kolejową, co także potwierdza słuszność inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury w tym obszarze.
Spółka przypomniała, że od 2016 r. intensywnie rozwija swój nadmorski hub paliwowy, dzięki czemu stał się on kluczowym ogniwem dystrybucji produktów naftowych sprowadzanych do Polski drogą morską. Jego znaczenie wzrasta w związku z embargo na produkty naftowe z Rosji, które właśnie zaczęło obowiązywać - podkreślono w informacji.
PERN zwrócił uwagę, iż do tej pory wybudował w bazie paliw w Dębogórzu trzy nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. metrów sześc. każdy, a dwa podobne trafią do użytku w tym roku. PERN jest także w trakcie procesu budowy kolejnych trzech zbiorników, tym razem o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy - dodała spółka.
Jak wyjaśnił prezes PERN Paweł Stańczyk, budowa nowych zbiorników do magazynowania paliw wynika z rosnącego zapotrzebowania klientów spółki na import oleju napędowego transportem morskim. Dlatego pojemności magazynowe w bazie w Dębogórzu sukcesywnie przekwalifikowaliśmy na usługę obrotu ograniczając do minimum usługę magazynowania zapasów obowiązkowych. Zapotrzebowanie jest jednak coraz większe. Stąd realizujemy kolejne inwestycje - powiedział Stańczyk, cytowany w komunikacie spółki.
PERN podkreślił, iż w bazie paliw w Dębogórzu skupił się na realizacji zadań inwestycyjnych w dwóch kluczowych obszarach, które stanowią być albo nie być dla realizacji importu paliw z morza - poza rozbudową pojemności niezbędnej do przyjęcia paliw z tankowców, konieczne jest zwiększanie możliwości załadunkowych na transport kolejowy.
Aktualnie spółka realizuje szereg działań, które pozwolą zwiększyć możliwości załadunku i ekspedycji paliw na transport kolejowy. W tym celu w ramach dostosowania bocznicy do zwiększenia dopuszczalnego nacisku na oś wagonu do 22,5 ton trwa modernizacja toru dojazdowego, torów zdawczo-odbiorczych oraz torowisk w obrębie nalewni kolejowej - podał PERN.
Dodatkowo, jak przekazano w komunikacie, spółka dostosowuje infrastrukturę nalewni bramowej do realizacji załadunków składów kolejowych o zwiększonej ilości wagonów. To wszystko znacząco przyczyni się do poprawy efektywności dystrybucji paliw na transport kolejowy - ocenił PERN. Zapowiedział jednocześnie rozbudowę nalewni kolejowej o dodatkową, czwartą kabinę załadunkową, co znacznie zwiększy możliwości ekspedycyjne i wzmocni bezpieczeństwo operacyjne gwarantując ciągłość procesu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.