Nowym prezesem Międzynarodowego Przedsiębiorstwa Rurociągowego (MPR) Sarmatia, zgodnie z zasadą rotacji według umowy spółki, został Vitaliy Baylarbayov, przedstawiciel SOCAR z Azerbejdżanu. Dotychczasowy prezes MPR Sarmatia Teimuraz Gochitashvili z gruzińskiego GOGC pozostał w zarządzie spółki.
MPR Sarmatia to podmiot powołany w 2004 r. do budowy rurociągu naftowego z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce - w zamierzeniu magistrala ma dywersyfikować dostawy surowca z regionu Morza Kaspijskiego do naszego kraju i dalej do Europy Zachodniej.
godnie z mechanizmem rotacji, przewidzianym umową spółki, w dniu 1 stycznia 2023 r. prezesem MPR Sarmatia sp. z o.o. został Pan Vitaliy Baylarbayov - delegowany do składu zarządu przez udziałowca spółki - SOCAR - podano w komunikacie. Jak zaznaczono, prof. dr hab. Teimuraz Gochitashvili, który pełnił wcześniej funkcję prezesa MPR Sarmatia, kontynuuje pracę na stanowisku członka zarządu spółki.
MPR Sarmatia utworzyły w 2004 r. ówczesne Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń - obecnie PERN, oraz Ukrtransnafta, czyli operatorzy magistrali naftowych w Polsce i na Ukrainie. Spółka została powołana do prac nad projektem przedłużenia tzw. rewersyjnego rurociągu naftowego Odessa-Brody do Adamowa w Polsce. Budowa tej magistrali ma być, jak informuje MPR Sarmatia, ogniwem przyszłego Euroazjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej.
Od 2007 r., zgodnie z zawartym wówczas porozumieniem, kolejnymi po PERN i Ukrtransnafta udziałowcami w spółce Sarmatia zostały trzy podmioty: z Azerbejdżanu - SOCAR, z Gruzji - GOGC i z Litwy - Klaipedos Nafta.
Projekt połączenia rurociągiem naftowym Brodów na Ukrainie z Adamowem w Polsce, a dalej z Płockiem oraz z Gdańskiem, zakładał wcześniej budowę magistrali rewersyjnej o średnicy 700 mm na trasie ponad 396 km, z czego ok. 270 km po stronie polskiej do końca 2015 r. Realizacja inwestycji miała umożliwić transport w ciągu roku do 10 mln ton surowca z Azerbejdżanu. Całkowitą wartość projektu szacowano na 2 mld zł.
W październiku 2016 r. Rada Ministrów Wspólnoty Energetycznej spośród przedsięwzięć istotnych dla rozwoju infrastruktury przesyłowej ropy naftowej wybrała jeden projekt - właśnie budowy magistrali z Brodów do Adamowa. Traktat o Wspólnocie Energetycznej z 2006 r. objął państwa UE i 6 krajów na Bałkanach, jak np. Albania, Bośnia i Hercegowina, Serbia i Czarnogóra. W latach 2010-11 do Wspólnoty Energetycznej przystąpiły Mołdawia oraz Ukraina. Jej celem jest m.in. stworzenie uregulowań prawnych dla inwestycji, w tym transgranicznych, umożliwiających stabilne dostawy energii.
Pod koniec 2020 r., decyzją Rady Ministrów Wspólnoty Energetycznej projekt budowy ropociągu z Brodów do Adamowa kolejny raz znalazł się na liście projektów priorytetowych Wspólnoty Energetycznej (Projects of Energy Community Interest - PECI). Plan budowy magistrali należy też do grupy projektów wspólnego zainteresowania Komisji Europejskiej (Projects of Common Interest - PCI).
Jak informowano wcześniej, trasa przyszłego transgranicznego ropociągu została wprowadzona do Studiów Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego wszystkich 26 gmin na terenie Polski, przez które magistrala ma przebiegać - chodzi o gminy na terenie województw lubelskiego i podlaskiego. W lutym 2019 r. MPR Sarmatia podawało, że wprowadzenie trasy rurociągu naftowego do Studiów Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego jest jednym z obowiązkowych etapów przygotowania projektu infrastrukturalnego oraz jednym z warunków, spełnienie którego jest niezbędne dla uzyskania pozwolenia na budowę.
W czerwcu 2021 r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników zatwierdziło sprawozdanie zarządu z działalności MPR Sarmatia w 2020 r. oraz podjęło uchwałę o kontynuacji działalności spółki. Podczas obrad zdecydowano też o podwyższaniu kapitału zakładowego MPR Sarmatia, przy czym spółka zaznaczyła wówczas, że środki te zostaną wykorzystane na kontynuację przygotowania projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.