Górnośląskie Koleje Wąskotorowe ponad dwadzieścia lat temu zakończyły przewóz węgla kamiennego. Normalną koleją losu w takich przypadkach byłaby likwidacja odgałęzień torów prowadzących do funkcjonujących nadal składnic węgla. W Miasteczku Śląskim dojdzie do czegoś zupełnie odwrotnego. Istniejąca tam na końcu linii wąskotorowej składnica węgla ma zostać zlikwidowana, aby umożliwić przebudowę układu torowego.
Linie wąskotorowe na Górnym Śląsku zbudowane zostały w XIX i XX w. wyłącznie w celu przewozu towarów. Linia z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego obsługiwała m.in. kopalnię rud żelaza w Bibieli, a później Hutę Cynku Miasteczko. Na południowym skraju miasta korzystał z niej także skład opału, położony kolo cmentarza przy skrzyżowaniu ulic Górniczej i Gałczyńskiego.
Podczas gdy wąski tor do Bibieli czy do Huty Cynku został dawno rozebrany, tor do miasteczkowskiego składu węgla ocalał. Tuż przed bramą składu utworzono bowiem końcowy przystanek pasażerski Miasteczko Śląskie Wąskotorowe, wykorzystujący istniejące tam dwa tory służące do przestawienia lokomotywy na drugi koniec składu. Jednak końcowy rozjazd znalazł się już na terenie składu węgla. W związku z tym przez całe lata lokomotywy wąskotorowe musiały wjeżdżać za bramę, aby móc przejechać z jednego toru na drugi i poprowadzić pociąg w powrotną drogę w kierunku Bytomia.
Takie rozwiązanie nie było zbyt wygodne, jednak ma ono docelowo przejść do historii.
- W związku z budową centrum przesiadkowego w Miasteczku Śląskim składnica węgla zostanie zlikwidowana, a układ torowy stacji całkowicie przebudowany. Według założeń stacja będzie miała trzy tory oraz dwa perony jednokrawędziowe, a także stanowisko do obrządzania parowozów. Przewiduje się także budowę infrastruktury pasażerskiej w postaci wiaty peronowej, ławek, stojaków na rowery, oświetlenia, toalet itp. Jak na razie to założenia projektowe, nie wiemy jeszcze, jak ostatecznie stacja będzie wyglądała. To jest inwestycja prowadzona przez gminę Miasteczko Śląskie - informuje Paweł Niemczuk, pełnomocnik zarządu i dyrektor do spraw administracyjnych w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.
Przebudowa planowana jest w 2023 r. W założeniach ma ona usprawnić przesiadki z pociągów wąskotorowych na autobusy oraz na pociągi pasażerskie, które będą w przyszłości kursować po odbudowywanej właśnie linii normalnotorowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie. Obok przystanku wąskotorowego na nasypie budowany jest właśnie przystanek normalnotorowy Miasteczko Śląskie Centrum.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.