Od listopada br. prace przy odbudowie linii kolejowej do lotniska Katowice przeniosą się na odcinek Siewierz - Zawiercie - przekazały w piątek PKP Polskie Linie Kolejowe. - Lepsza komunikacja, to impuls do rozwoju gospodarczego - skomentował wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.
W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały wizytę na placu robót odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry - Zawiercie, w miejscu przyszłej stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. Prace na linii nr 182 trwają od początku 2021 r. Według PLK odbudowa i budowa postępują zgodnie z harmonogramem, który zakłada termin zakończenia inwestycji w IV kw. 2023 r.
- Inwestycja realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego z wykorzystaniem środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego - skomentował obecny w Pyrzowicach podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, Andrzej Bittel.
Jak zaakcentował, odbudowywane połączenie Tarnowskie Góry Pyrzowice - Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w regionie. - Lepsza komunikacja, to także impuls do rozwoju gospodarczego regionu - zaznaczył wiceminister Bittel.
Jak wynika z informacji PLK, dotąd na nowej stacji Pyrzowice Lotnisko wykonano konstrukcje dwóch peronów, przejście podziemne i pochylnię; położono także trzy nowe tory. Nad drogą wojewódzką nr 913, która prowadzi od ekspresowej trasy S1 do Katowice Airport, powstał nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy.
Na odcinku od Tarnowskich Gór do Siewierza układany jest tor i powstają bezkolizyjne skrzyżowania. Wybudowano już wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908 w Miasteczku Śląskim oraz nad autostradą A1 w pobliżu lotniska.
Dzięki temu w listopadzie ruch pociągów towarowych do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz zostanie przeniesiony na stronę LK182 od Tarnowskich Gór. To z kolei pozwoli na przeniesienie frontu robót na odcinek Siewierz - Zawiercie.
Na stacji Siewierz zbudowano już perony, widać je również na przystankach Miasteczko Śląskie Centrum oraz Mierzęcice. Powstaje lokalne centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii. Gotowe są mosty nad rzekami Szeligowiec i Jordan.
Na stacji Zawiercie powstał nowy peron nr 3, który będzie obsługiwał ruch w kierunku lotniska i Tarnowskich Gór. Wygląd jego wiaty nawiązuje do wiat na pozostałych peronach. Zostanie on połączony schodami i windą z istniejącym przejściem podziemnym. Zakończyły się prace torowe na łącznicy oraz na moście, którymi pociągi wyjadą na odnowiony odcinek LK182.
Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc obok Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.