Zamiast najkrótszą trasą po tak zwanej starej autostradzie, podróż autobusem z Gliwic do Bytomia odbywa się od kilku tygodni okrężnie przez Kopalnię Guido. Połączenie Gliwic z zabytkową kopalnią nie było jednak pomysłem władz tego miasta.
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych decyzji w ostatnim czasie, podjętych przez Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach, było zlikwidowanie 20 sierpnia 2022 r. linii autobusowej 850, łączącej Gliwice z Bytomiem. Świadczyć o tym może spora liczba zapytań o linię 850, zgłaszanych na infolinię ZTM pod koniec sierpnia i na początku września.
W zamian utworzono linię M16, która ma jednak znacznie dłuższą, okrężną trasę, prowadząc obok kopalni Guido w Zabrzu. Oprócz tego autobusy M16 pomijają przystanki Gliwice Dąbrowskiego, Gliwice Akacjowa czy Gliwice Zajezdnia, przy których zatrzymywała się 850.
- Miasto Gliwice nie wnioskowało o dojazd linii do kopalni Guido - zapewnia Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwice.
Dojazd z placu Piastów w Gliwcach pod dworzec PKP w Bytomiu autobusom 850 zajmował 44 minuty w dni robocze. Linią M16 jest dłużej, bo 48 minut w kursach przez Kopalnię Guido i aż godzinę w kursach przez Kopalnię Guido i Miechowice.
Jedyną zabytkową kopalnią, do której dało się dojechać bezpośrednim autobusem z Bytomia, była przez lata Zabytkowa Kopalnia Srebra, położona na trasie linii 735. Dotychczas Bytom nie posiadał połączeń autobusowych z zabytkową kopalnią w Zabrzu. Teraz są, jednak jednocześnie mieszkańcy Gliwic stracili bezpośredni dojazd do centrum handlowego Plejada w Bytomiu, a z Bytomia nie da się już dojechać nie tylko do ul. Chorzowskiej w Gliwicach, lecz także do centrum handlowego M1 w Zabrzu.
- Uruchomienie linii M16 oraz powiązana z tym rozwiązaniem likwidacja kursów linii nr 850 była konsultowana z każdą gminą, przez którą dana linia przejeżdża. Gliwice mają połączenie z CH M1 w Zabrzu linią nr 250. Biorąc pod uwagę pogorszenie oferty przewozowej w związku z likwidacją linii 850, miasto Gliwice wyraziło zgodę na dodatkowe kursy na linii nr 250. Uzyskaliśmy informację od organizatora transportu, czyli ZTM-u, że zamierza poprawić wdrożone rozwiązanie. Czekamy na propozycję. Nie będziemy wnioskowali o przywrócenie linii 850. Uruchomione zostało połączenie kolejowe, więc oferta połączeń na tym kierunku została wzbogacona - uważa Łukasz Oryszczak.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.