Na wtorek katowicki oddział GDDKiA przewidział przekazanie placu budowy wykonawcy remontu nawierzchni trasy S86 między Katowicami i Sosnowcem. Prace na tej arterii będą wiązały się ze zwężeniami, przy zachowaniu dwóch pasów ruchu w każdą stronę.
Ekspresowa, na całym przebiegu co najmniej trzypasowa, trasa S86 w Sosnowcu i Katowicach to jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce - codziennie pokonuje ją ponad 110 tys. samochodów. Ograniczenia jej przepustowości, np. na skutek wypadków czy prac drogowych, przekładają się na korki utrudniające przejazd także innymi okolicznym arteriami, w tym autostradą A4 czy Drogową Trasą Średnicową (DW902).
Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ostatnich dniach informował o podpisaniu umów na remonty nawierzchni jezdni dróg ekspresowych S1, S52 i S86 oraz jezdni zbiorczej autostrady A4. Remonty te obejmą nawierzchnię tras o łącznej długości ponad 36 km. Wartość robót objętych zamówieniami to łącznie ok. 75 mln zł.
GDDKiA zaplanowała realizację remontów nawierzchni pierwszej części przetargu (S52 Cieszyn, Międzyświeć - Pogórze, Pogórze - Grodziec) i trzeciej (S86 Sosnowiec - Katowice) do końca stycznia 2023 r. Dla części drugiej (S1 Kamesznica - Laliki oraz jezdnia zbierająco-rozprowadzająca A4 w Katowicach) prace powinny zakończyć się do 28 grudnia 2022 r.
Przetargi sformułowano jednak tak, aby premiować skrócenie okresu realizacji zamówienia (cena wynosiła 60 proc. kryterium oceny ofert; pozostałe 40 proc. dawało skrócenie czasu realizacji zamówienia). W przypadku S86 założono bazowo realizację prac w 150 dni. Zwycięska oferta spółki Drogomex z Pruszkowa, która posiada drugą siedzibę w Dąbrowie Górniczej, przy cenie 24,9 mln zł brutto, założyła skrócenie czasu trwania utrudnień o 40 dni.
Oznaczałoby to, że prace na S86 powinny zakończyć się w tym roku. Jak jednak powiedział PAP rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Pusak, szczegóły powinny być znane w środę, gdy wykonawca przedstawi swój harmonogram.
Zgodnie z informacjami GDDKiA remonty na drogach S1, S52 i S86 oraz jezdni zbiorczej A4 mają polegać na wymianie warstwy ścieralnej (wierzchniej) na całej szerokości jezdni. Na prawych pasach wymieniana ma być również warstwa wiążąca, a miejscami także głębsze warstwy obejmujące podbudowę bitumiczną.
Pierwsza część przetargu, w której z ceną 28,4 mln zł brutto wygrała spółka Drog-Bud z podczęstochowskiej Lubojenki, obejmuje wykonanie robót na trasie S52 na odcinku w Cieszynie, na jezdni w kierunku granicy państwa, o długości 5,5 km. Prace prowadzone będą też na obu jezdniach pomiędzy Międzyświeciem a Pogórzem, o długości 7,8 km - z wyłączeniem odcinka w Skoczowie (GDDKiA przygotowuje się do podpisania umowy na remont S52 w tej miejscowości).
Część druga, w której z ceną 15,1 mln zł brutto wygrała Eurovia Polska, obejmuje roboty na autostradzie A4 oraz trasie S1. Prace na A4 to wymiana nawierzchni jezdni zbierająco-rozprowadzającej w Katowicach, w rejonie węzła Mikołowska w kierunku Krakowa, na długości 1 km. Na drodze ekspresowej S1 pomiędzy Kamesznicą a Lalikami wymieniona ma zostać nawierzchnia na długości 5,6 km.
Część trzecia obejmuje wykonanie robót na drodze ekspresowej S86, na odcinku o długości prawie 6 km, pomiędzy Sosnowcem a Katowicami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.