PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 sierpnia 2022 16:00 Portal gospodarka i ludzie autor: Tomasz Rzeczycki 1,698 odsłon

Pociągi z węglem mogą jeździć, pasażerskie zostały odwołane

Czy węgiel jest ważniejszy od ludzi? Takie wrażenie można odnieść, gdy się przyjrzy rozwiązaniu zastosowanemu przez PKP Polskie Linie Kolejowe podczas modernizacji linii kolejowej nr 131, znanej potocznie jako Magistrala Węglowa.

Konsekwencją podjętego w marcu 2022 r. remontu południowego fragmentu linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew stało się odwołanie wszystkich pociągów pasażerskich na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry. Podczas gdy przewozy towarowe, w tym węgla z kopalni Bobrek są nadal realizowane, to Koleje Śląskie zamiast pociągów podstawiają zastępcze autobusy. Takie rozwiązanie nie wszystkim się podoba.

Jak dotąd całkowicie rozebrano stare tory w Chorzowie. Ruch pociągów prowadzony jest na odcinku Chorzów Stary – Bytom – Nakło Śląskie – Tarnowskie Góry. Średnio w ciągu doby spotkać tam można od około 45 przejazdów na szlaku Chorzów Stary – Bytom do około 65 przejazdów na szlaku Radzionków – Nakło Śląskie. To pociągi towarowe, w tym te z węglem, oraz przejazdy technologiczne.

Chociaż od Chorzowa Starego na północ oba tory są czynne i przejezdne. Istniałaby technicznie możliwość, aby pociągi pasażerskie kursowały nadal od strony Tarnowskich Gór do Nakład Śląskiego, lub nawet do Bytomia. Można by np. przedłużyć dotąd kursy pociągów osobowych Polregio relacji Wieluń Dąbrowa - Tarnowskie Góry czy też Częstochowa - Tarnowskie Góry, lub pociągów osobowych Kolei Śląskich relacji Lubliniec - Tarnowskie Góry. Mimo tego na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry prowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa za 14 par pociągów osobowych Kolei Śląskich. Co na to gminy?

- Do Urzędu Gminy Świerklaniec nie dotarł żaden sygnał od mieszkańców, aby to rozwiązanie było dla nich niewłaściwe. W związku z tym nie widzimy konieczności, aby stosować takie rozwiązanie - odpowiada Benedykt Guzy z Urzędu Gminy w Świerklańcu.

Nawet gdy prace przeniosą się na odcinek Chorzów Stary - Bytom - Nakło Śląskie, to w dalszym ciągu pomiędzy Tarnowskimi Górami, Nakłem Śląskim a stacją Chorzów Stary zostanie utrzymany w ruchu jeden tor dla przewozów towarowych. Ma to umożliwić kontynuację przewozów węgla prowadzonych tą trasą. Kiedy to nastąpi?

- Roboty na szlaku Chorzów Stary - Bytom planowane są od III kwartału 2023 r., przy zachowaniu jednego toru czynnego - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A

Tym jednym torem pojadą jednak pociągi z węglem. Pasażerowie będą musieli przez wiele miesięcy korzystać z autobusów zastępczych. Nie cieszą się one popularnością i jeżdżą pustawe.

- Nie ma możliwości utrzymania transportu pasażerskiego na tym odcinku, z uwagi na ilość taboru, który musiałby kursować po tym jednym torze, zwłaszcza, ze nie przewidziano możliwości mijania się na stacjach. Utrzymany natomiast zostanie ruch pasażerski na linii Bytom-Gliwice, wraz z obsługa na dworcu kolejowym w Bytomiu. Nadmieniam, że Miasto Bytom wnosiło zastrzeżenia do takiego rozwiązania, które wprowadza komunikację zastępczą autobusową i likwiduje całkowicie ruch torowy pasażerski. Niestety według PKP oraz inwestora wydłużyłoby to termin realizacji projektu, a ponieważ jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, konieczne jest jego zakończenie w wyznaczonym w umowie o dofinansowanie okresie - wyjaśnia Małgorzata Węgiel-Wnuk, naczelnik Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Także władze Chorzowa postawione zostały przed faktem dokonanym.

- Chociaż nie jest to inwestycja realizowana przez Miasto, lecz przez spółkę PKP PLK, to oczywiście jesteśmy zainteresowani tym, by kolej funkcjonowała sprawnie, a przerwa w ruchu pociągów, była jak najkrótsza. Jeżeli istnieje możliwość szybkiego wznowienia kursów, to będziemy z tego powodu bardzo zadowoleni. Nie mamy jednak wpływu na decyzje podejmowane w PKP PLK. Wierzymy w to, że inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z planem, a pasażerowie niedługo będą mogli ponownie korzystać z pociągów Kolei Śląskich, kursujących pomiędzy Chorzowem Starym a Tarnowskimi Górami - stwierdza Tomasz Breguła, inspektor w Wydziale Promocji i Komunikacji Społecznej w Urzędzie Miasta Chorzów.

Modernizacja linii kolejowej nr 131 na odcinku Nakło Śląskie - Bytom - Chorzów Stary ma się zakończyć pod koniec grudnia 2023 r.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • JCXAL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
31,859 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]