Otwarcie konta w banku to poważny krok w życiu każdego człowieka. Nie ważne więc, czy otwiera się je po raz pierwszy, czy któryś w życiu – zawsze warto wiedzieć, na co zwracać uwagę. Przeczytaj i dowiedz się, a unikniesz wielu nieporozumień!
Szukasz konta dla siebie? Zobacz ranking najlepszych kont bankowych na ZaradnyFinansowo.pl i sprawdź porównania kosztów, opłat, prowizji i aktualnych promocji kont bankowych na rynku.
1. Koszty prowadzenia rachunku bankowego
To bardzo ważny aspekt, który wpłynie na finanse właściciela rachunku. Choć coraz ciężej można znaleźć konta, których prowadzenie jest całkowicie darmowe, na szczęście nie jest to niemożliwe. Z drugiej jednak strony bank, który oferuje 0 zł za prowadzenie rachunku, z pewnością zażyczy sobie opłat za inne usługi. Dlatego też warto wziąć pod uwagę inne kryteria np. wysokość opłat za dokonywane operacje bankowe czy posiadanie karty płatniczej.
2. Opłata za kartę płatniczą
Mało które konta osobiste mogą się obecnie w pełni nacieszyć brakiem opłat za kartę płatniczą. Nie są to duże sumy, ale istnieje sposób na to, by uniknąć dodatkowych kosztów. Wiele banków rezygnuje z pobierania opłaty za kartę, jeżeli posiadacz konta spełni określony warunek. Może to być np. osiągnięcie miesięcznego limitu transakcji, czy wykonanie określonej liczby transakcji. W ten sposób ich posiadacze mogą uniknąć dodatkowej opłaty. Wystarczy jedynie zapłacić nią za zakupy czy użyć do płatności przez Internet.
3. Opłata za transakcje
Najczęściej obarczone tą opłatą są przelewy. Opłata za ich realizację pobierana jest jednorazowo – zgodnie z polityką banku. Czasem obarczane nią są także przelewy zrealizowane przez bankowość elektroniczną. Istnieją również banki, które rezygnują z tego typu opłat i pozwalają na wysyłanie zwykłych przelewów do klientów na terenie całego kraju. Z kolei za przelewy realizowane w trybie natychmiastowym doliczą sobie do kilku złotych. Pobieranie opłat dodatkowych jest także stosowane w przypadku przelewów międzynarodowych.
4. Opłaty za korzystanie z bankomatów
Wiele banków oferuje swoim klientom możliwość korzystania za darmo z bankomatów na terenie całego kraju – i to nie tylko tych, które należą do banku posiadacza karty. Niestety jednak z reguły oferty te kierowane są do osób młodych, np. studentów. Po osiągnięciu określonego wieku lub zakończeniu studiów możliwość bezpłatnego wybierania środków z bankomatów należących do innych instytucji zanika. Jeżeli więc często zdarza Ci się wypłacać środki z bankomatu nienależącego do Twojego banku – koniecznie pomyśl o otworzeniu konta w instytucji, która gwarantuje bezprowizyjne wypłaty w jak największej na terenie kraju sieci maszyn.
5. Płatności mobilne
Nie da się ukryć, że płatności mobilne są przyszłością bankowości. Dlatego też warto pomyśleć o tym zawczasu i otworzyć rachunek osobisty z dostępem do ich wykonywania. Z drugiej jednak strony nie jest to warunek obowiązkowy. Wiele osób świetnie sobie radzi i bez możliwości płacenia za zakupy telefonem. Bez wątpienia jest to jednak opcja przydatna – zwłaszcza osobom, którym często zapomina się zabrać z domu portfel. Decydując się na otworzenie takiego konta, warto również zwrócić uwagę na to, czy w ramach konta istnieje możliwość płacenia BLIK-iem, czy platformami Google Pay, Apple Pay, FitBit Pay itd. Z kolei dla posiadaczy smartwatchy istnieje Garmin Pay.
6. Usługa wielowalutowa
To usługa, która przydaje się zwłaszcza wtedy, gdy posiadacz rachunku osobistego często wyjeżdża za granicę, gdzie korzysta z karty płatniczej. Dzięki temu płacenie kartą za zakupy w zagranicznych sklepach stanie się jeszcze tańsze. Taka karta wielowalutowa umożliwia bowiem, aby w ramach jednego konta jej posiadacz miał kilka rachunków w różnych walutach. Co więcej, niektóre banki poszły o krok dalej i oferują swoim klientom szybką wymianą walut w kantorze banku za pomocą aplikacji mobilnej.
7. Aplikacja mobilna
To ostatnia ważna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę. Coraz więcej osób realizuje bowiem operacje bankowe z poziomu telefonu komórkowego. Przed założeniem konta warto więc upewnić się, czy dany bank posiada taką aplikację. Dzięki niej użytkownicy konta mogą m.in. otrzymywać na telefon powiadomienia o dokonanych transakcjach, czy uzyskać dostęp do salda konta. Nie wspominając o tym, że w bardzo prosty i szybki sposób za pośrednictwem aplikacji mogą dokonać transakcji bankowych. Ponieważ aplikacje mobilne coraz częściej stają się już dla banków standardem – warto również wziąć pod uwagę opinie jej użytkowników. Niestety nie każdy bank może się pochwalić aplikacją, która jest funkcjonalna i przyjazna użytkownikowi.
Przeczytaj też: 5 zalet i 2 wady kont oszczędnościowych. Znasz je?
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.