Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 lipca 2022 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz

Tunel pod Łodzią ma być oddany do użytku w grudniu 2024 r.

Tunel kolejowy pod Łodzią wykonywany jest przy użyciu tarczy TBM
fot: PKP PLK

Za nieco ponad dwa lata pierwsi pasażerowie mają pojechać tunelem kolejowym pod śródmieściem Łodzi. Tunel ten nie jest wykonywany w całości metodą odkrywkową, lecz w znacznej mierze poprzez drążenie. Mimo tego PKP Polskie Linie Kolejowe uważają, że nie ma potrzeby nadzoru górniczego nad tym przedsięwzięciem.

– Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec jest realizowana pod nadzorem Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego. Wykonawca stosuje metodę tarczową TBM oraz metody odkrywkowe. Nie wykorzystuje górniczych metod budowy tunelu, o których mówi Prawo geologiczne i górnicze. W związku z tym nie wymaga nadzoru Wyższego Urzędu Górniczego - stwierdza Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Latem 2021 r. w Wyższym Urzędzie Górniczym w Katowicach zrodziła się koncepcja doprecyzowania zapisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze, dotyczących budowy nowych tuneli. Zgodnie z intencją WUG, każde drążenie tuneli ma podlegać nadzorowi górniczemu. Stosowna propozycja poprawki została zgłoszona do ministerstwa.

Łódzka inwestycja tunelowa podjęła została jednak wcześniej.

– Właściwe drążenie tuneli w Łodzi w ramach budowy podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec rozpoczęło się w maju 2021 r. Prace budowlane planujemy zakończyć w 2023 r. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń. Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025 - informuje Karol Jakubowski z PKP PLK.

Oznacza to, że pierwsi pasażerowie pojadą łódzkim tunelem w połowie grudnia 2024 r.

Łączna długość tuneli wyniesie ok. 7,5 km, w tym dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ul. Odolanowskiej oraz 4 tunele jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ul. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.

Skąd pomysł tunelu pod Łodzią? Za niedogodne uznano istnienie czołowego dworca Łódź Fabryczna, z którego pociągi mogą wyjeżdżać tylko w jednym kierunku bądź też kończyć na nim bieg. Tymczasem stacje czołowe nie są żadnym ewenementem. Trzy stacje bądź przystanki czołowe znajdują się w Warszawie, a dwie w Świnoujściu. Stacje czołowe funkcjonują też np. w Głuchołazach. W żadnym z tamtych miast nie rozważa się na poważnie koncepcji budowy tunelu, umożliwiającego połączenie stacji końcowej z inną linią kolejową w tamtej miejscowości. W przypadku Łodzi stwierdzono jednak, że takie rozwiązanie powinno usprawnić m.in. przejazd pociągów dalekobieżnych przez miasto.

Czy w razie wprowadzenia w życie poprawki w ustawie Prawo geologiczne i górnicze budowa łódzkiego tunelu znajdzie się pod nadzorem górniczym czy też nie znajdzie - trudno dzisiaj wyrokować.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DTUSK
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Będą jednorazowe premie w górniczej spółce. Chodzi o inflację
27 września 2022
36123 odsłon
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu