Za nieco ponad dwa lata pierwsi pasażerowie mają pojechać tunelem kolejowym pod śródmieściem Łodzi. Tunel ten nie jest wykonywany w całości metodą odkrywkową, lecz w znacznej mierze poprzez drążenie. Mimo tego PKP Polskie Linie Kolejowe uważają, że nie ma potrzeby nadzoru górniczego nad tym przedsięwzięciem.
– Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec jest realizowana pod nadzorem Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego. Wykonawca stosuje metodę tarczową TBM oraz metody odkrywkowe. Nie wykorzystuje górniczych metod budowy tunelu, o których mówi Prawo geologiczne i górnicze. W związku z tym nie wymaga nadzoru Wyższego Urzędu Górniczego - stwierdza Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Latem 2021 r. w Wyższym Urzędzie Górniczym w Katowicach zrodziła się koncepcja doprecyzowania zapisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze, dotyczących budowy nowych tuneli. Zgodnie z intencją WUG, każde drążenie tuneli ma podlegać nadzorowi górniczemu. Stosowna propozycja poprawki została zgłoszona do ministerstwa.
Łódzka inwestycja tunelowa podjęła została jednak wcześniej.
– Właściwe drążenie tuneli w Łodzi w ramach budowy podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec rozpoczęło się w maju 2021 r. Prace budowlane planujemy zakończyć w 2023 r. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń. Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025 - informuje Karol Jakubowski z PKP PLK.
Oznacza to, że pierwsi pasażerowie pojadą łódzkim tunelem w połowie grudnia 2024 r.
Łączna długość tuneli wyniesie ok. 7,5 km, w tym dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ul. Odolanowskiej oraz 4 tunele jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ul. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
Skąd pomysł tunelu pod Łodzią? Za niedogodne uznano istnienie czołowego dworca Łódź Fabryczna, z którego pociągi mogą wyjeżdżać tylko w jednym kierunku bądź też kończyć na nim bieg. Tymczasem stacje czołowe nie są żadnym ewenementem. Trzy stacje bądź przystanki czołowe znajdują się w Warszawie, a dwie w Świnoujściu. Stacje czołowe funkcjonują też np. w Głuchołazach. W żadnym z tamtych miast nie rozważa się na poważnie koncepcji budowy tunelu, umożliwiającego połączenie stacji końcowej z inną linią kolejową w tamtej miejscowości. W przypadku Łodzi stwierdzono jednak, że takie rozwiązanie powinno usprawnić m.in. przejazd pociągów dalekobieżnych przez miasto.
Czy w razie wprowadzenia w życie poprawki w ustawie Prawo geologiczne i górnicze budowa łódzkiego tunelu znajdzie się pod nadzorem górniczym czy też nie znajdzie - trudno dzisiaj wyrokować.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.