Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) mogłaby zyskać zupełnie nową tożsamość, gdyby zmieniła się w „Nowe Katowice”, to już prawie jak Nowy Jork. Na razie samorządowcy tego nie chcą, ale prezydent Katowic mówi wprost - to otworzyłoby nowe możliwości dla regionu.
Marcin Krupa, prezydent Katowic mówi, że warto się zastanowić nad połączeniem 18 miast metropolii w jeden organizm miejsko-administracyjny. W jego opinii większa jednostka pozwoliłaby na lepszą koordynację kluczowych inwestycji, przykładem jest estakada w Chorzowie, której remont mógłby być łatwiejszy w ramach obszaru metropolitalnego o wspólnym budżecie. Krupa argumentuje, że duże miasto metropolitalne byłoby również bardziej atrakcyjne dla inwestorów.
Zdaniem Krupy obecna nazwa „Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia” jest trudna w promocji, zwłaszcza na arenie międzynarodowej. W zamian proponuje nazwę łatwą, zrozumiałą i rozpoznawalną – „Nowe Katowice”. W ten sposób region mógłby budować jednolitą identyfikację i sprzedawać się jako dynamiczny, nowoczesny organizm miejski. Krupa podkreśla też, że nie chodzi o likwidację tożsamości mniejszych miast – mogłyby one zostać dzielnicami nowego miasta, podobnie jak dzielnice w dużych zachodnich metropoliach.
Jeden organizm metropolitalny dawałby większe możliwości rozwoju: skuteczniejszy podział kompetencji, spójna strategia inwestycyjna, lepsze wykorzystanie budżetu. Ponadto, zdaniem Krupy, młode talenty z regionu byłby silniej związane z metropolią – rozwój biznesu mógłby odbywać się lokalnie, zamiast „uciekać” do większych ośrodków w Polsce czy za granicą.
Koncepcja „Nowych Katowic” nie spotyka się na razie ze zrozumieniem. Samorządowcy z innych miast mówią wprost: nie potrzebujemy tego. Dodatkowo, część ekspertów podkreśla, że zmiana nazwy i struktury metropolii wymaga nie tylko decyzji politycznych, ale i ustawodawczych. No i jak by to brzmiało? Sosnowiec, dzielnica Nowych Katowic?
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.