Jedną z największych atrakcji krajobrazowych położonych przy linii wąskotorowej Bytom - Miasteczko Śląskie jest ogromne wyrobisko po kopalni odkrywkowej dolomitu Bobrowniki, położone na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór. Trasa pociągu prowadzi dosłownie pięćdziesiąt metrów od krawędzi urwiska kamieniołomu. W przeszłości formułowane były postulaty, aby przy zarastającym kamieniołomie utworzyć przystanek kolejowy, żeby ułatwić dotarcie w to miejsce.
W tym samym rejonie możliwa byłaby także i inna inwestycja. W pobliżu zamkniętego ćwierć wieku temu kamieniołomu dolomitu linia wąskotorowa prowadzi w miejscami głębokim przekopie, równolegle do starotorza po rozebranej w 1890 roku linii kolejowej Bytom - Tarnowskie Góry. W jej śladzie w XX wieku funkcjonowała bocznica do Górnośląskich Zakładów Dolomitowych. Jest więc miejsce, by zbudować tam drugi tor,czyli mijankę, w celu zwiększenia przepustowości szlaku. Jak się okazuje, ani mijanka, ani przystanek przy kamieniołomie dolomitu nie są obecnie brane pod uwagę.
- W chwili obecnej nie analizowaliśmy takiej inwestycji. W rejonie dolomitów w dosyć niedużej odległości zlokalizowane są mijanki Sucha Góra oraz Tarnowskie Góry Wąskotorowe. Temat przystanku co jakiś czas odżywa, natomiast w chwili obecnej nie są prowadzone żadne prace w tym temacie - rozwiewa wątpliwości Kamil Czarnecki, prezes zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe mają obecnie przerwę w kursowaniu pociągów. Ten czas wykorzystywany jest na wykonywanie napraw, konserwacji i inwestycji. Na początku czerwca stację Bytom Karb Wąskotorowy odwiedziła trójka wolontariuszy z Republiki Czeskiej z Ostrawy, którzy przeprowadzili czyszczenie parowozu Ryś z zewnątrz oraz w środku, łącznie z dymnicą i rurami ogniowymi. Wzięli też udział w podbijaniu dolomitem remontowanego toru przy wieży piaskowej. Parowóz na razie nie będzie kursować. Latem przewidziane są pociągi prowadzone lokomotywą spalinową.
Natomiast wolontariusze z Sekcji Automatyki rozpoczęli dzisiaj prace przygotowawcze w celu podłączenia semafora wjazdowego na stację Bytom Karb Wąskotorowy od strony Bytomia. Semafor ten, podobnie jak i pozostałe semafory na bytomskiej stacji, ma być obsługiwany z nastawni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.