W wyniku szkód górniczych będących następstwem wydobycia węgla kamiennego przez KWK Bobrek-Piekary Ruch Bobrek uszkodzeniu uległ tor kolejowy w bytomskiej dzielnicy Karb. Tym samym odwołane zostały wszystkie przewidziane na sobotę 15 i niedzielę 16 maja kursy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na tresie Bytom Karb Wąskotorowy - Tarnowskie Góry.
- Mamy już formalne potwierdzenie, iż przyczyną wyboczenia toru są szkody górnicze a nie temperatura powietrza, działanie osób trzecich - poinformowało w mediach społecznościowych Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące przewoźnikiem na tej trasie.
W ten sposób przestało funkcjonować ostatnie kolejowe połączenie pasażerskie pomiędzy Bytomiem a Tarnowskimi Górami. Wcześniej, 13 marca 2022 r. wstrzymane zostały kursy pociągów Kolei Śląskich i PKP Intercity. Spowodowane to było jednak innymi przyczynami, czyli rozpoczynającym się wtedy remontem linii kolejowej nr 131 na terenie Chorzowa.
Zarówno linia normalnotorowa nr 131 jak i linia wąskotorowa w bytomskiej dzielnicy Karb poprowadzone są obecnie na wysokim nasypie. Teren w tamtym rejonie na skutek eksploatacji węgla opadł o ponad dwadzieścia metrów. Nasyp na przestrzeni lat był sukcesywnie podwyższany, natomiast ul.Celna pozostała na dole, w pobliżu niecki bezodpływowej. Pierwotnie zarówno ulica, jak i tory kolejowe oraz istniejąca w XX wieku linia tramwajowa prowadziły tam na zbliżonym do siebie poziomie.
Na odcinku, na którym nastąpiło wyboczenie toru wąskiego, kolejarze zastosowali podkłady drewniane. Mają one siedem lat. Ten rodzaj podkładów lepiej nadaje się na terenach narażonych na szkody górnicze od podkładów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.