PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 kwietnia 2022 09:06 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz 1,410 odsłon

W zeszłym roku PKP Intercity przewiózł 35,5 mln pasażerów

- Spółka PKP Intercity uruchomiła specjalną infolinię w języku ukraińskim – mówi Marek Chraniuk
fot: Materiały prasowe

- Chcemy, aby kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru, dlatego inwestujemy w komfort podróży, szybsze czasy przejazdu oraz dobrze przygotowany rozkład jazdy- - mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie MAREK CHRANIUK, prezes PKP Intercity.

Jak wojna w Ukrainie wpłynęła na działalność PKP Intercity?
Miesiąc temu stanęliśmy przed trudnym wyzwaniem przewiezienia obywateli Ukrainy uciekających przed wojną. Razem z kolejami ukraińskimi utrzymujemy rozkładowe połączenia ze Lwowa, Kijowa, Odessy oraz przyjmujemy pociągi specjalne z różnych części Ukrainy, m.in. z Charkowa, Żytomierza, Krzywego Rogu. Docierają one do Przemyśla, Chełma, Hrubieszowa oraz Warszawy.

Od 24 lutego do 29 marca br. z miejscowości przy granicy z Ukrainą odprawiono w sumie 1025 pociągów, w tym 614 wzmocnionych pociągów stałego kursowania, 165 dodatkowych pociągów uruchamianych naszym taborem i 246 pociągów uruchamianych taborem przewoźników regionalnych. Za koordynację wszystkich działań związanymi z przejazdami uchodźców po stronie polskiej odpowiada PKP Intercity. Jednocześnie przy tak dynamicznym wzroście liczby podróżnych jadących spod wschodniej granicy, staraliśmy się zapewnić sprawne przejazdy wszystkim podróżnym.

W okresie od 24 lutego do 29 marca br. spółka wzmocniła 1562 pociągi stałego kursowania na terenie kraju, łącznie 5130 wagonami. Ponadto na wniosek Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Zdrowia uruchomione zostały pociągi humanitarne i sanitarny.

Jak pracownicy PKP Intercity zaangażowali się w pomoc Ukraińcom?
Pracownicy spółki angażują się w swoje obowiązki przez 24godziny na dobę, również pracując na dworach m.in. w Przemyślu, Lublinie czy Warszawie, gdzie koordynują realizację przewozów, kierują potokami podróżnych i dokonują odprawy pasażerów. Wsparciem są także informatorzy mobilni i wolontariusze, którzy udzielają uchodźcom niezbędnych informacji również w języku ukraińskim.

Uruchomiliśmy też specjalną infolinię w języku ukraińskim. To dedykowany numer dla obywateli Ukrainy, którzy chcą uzyskać informacje w ojczystym języku w sprawie rozkładu jazdy PKP Intercity oraz innych tematów pasażerskich. Informacje po ukraińsku dostępne są również na naszej stronie internetowej i w mediach społecznościowych.

Polska kolej niezwykle aktywnie włączyła się w bezpłatną ewakuację Ukraińców do Polski. Na jakich trasach PKP przewozi uciekających przed wojną Ukraińców?
Na pokładach naszych pociągów kategorii IC i TLK uchodźcy mogą bezpłatnie podróżować na terenie całego kraju. Już ponad milion obywateli Ukrainy skorzystało z takich przejazdów. Ponad 355 tys. pasażerów podróżowało koleją z terenów przygranicznych w różnych kierunkach Polski, głównie do największych miast wojewódzkich: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Dużą popularnością cieszą się również podróże w kierunku stolic europejskich – do Berlina, Wiednia czy Pragi. PKP Intercity w ostatnim miesiącu uruchomiło kilkanaście dodatkowych pociągów jadących do Niemiec.

W styczniu tego roku zdrożały bilety na pociągi Spółki. Co o tym zdecydowało?
Od ostatniej aktualizacji cen biletów istotnie zwiększyły się koszty działalności spółki - pomiędzy 2014 a 2020 rokiem wzrost w tym zakresie wyniósł ponad 30% w przeliczeniu na pasażera. Znacząco wzrosły ceny energii trakcyjnej oraz koszty związane z remontami taboru kolejowego oraz stacji postojowych.

W ostatnich latach ceny biletów aktualizowali przewoźnicy regionalni. Doprowadziło to do sytuacji, w której bilety na pociągi dalekobieżne, w niektórych relacjach, były tańsze od biletów na połączenia przewoźników regionalnych operujących na tych samych trasach, którzy mieli dłuższe czasy przejazdu. Konieczne było zatem urealnienie cennika oraz dostosowanie go do sytuacji rynkowej.

Czy zeszły rok był dobry dla PKP Intercity?
Ubiegły rok to czas wyraźnego trendu powrotu Polaków do podróżowania z PKP Intercity. Od stycznia do grudnia 2021 roku z naszych usług skorzystało około 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż w 2020 r. Przekonuje ich do tego rosnący komfort podróżowania pociągami. Coraz więcej nowego i zmodernizowanego taboru na torach to dla pasażerów realna zmiana w postaci szybszych i wygodniejszych przejazdów.

Należy zauważyć, że obecny rozkład jazdy jest kolejnym, w którym widoczne są efekty modernizacji kolei w Polsce. Systematycznie rośnie liczba pociągów kursujących w ramach ekonomicznej kategorii IC – w nowym rozkładzie jest ich 313, podczas gdy w poprzednim było ich 228, w sezonie 2019/20 – 203. Warto jednak zaznaczyć że to, co oferujemy teraz to tak naprawdę dopiero początek zmian na lepsze. Dążymy do tego, aby w 2030 roku wszystkie pojazdy w naszej flocie były nowe lub zmodernizowane. Komfortowe podróże pociągami jeżdżącymi z prędkością 160-250 km/h mają być standardem.

Wierzymy, że oferta obejmująca krótsze czasy przejazdów i wygodną podróż na pokładzie nowoczesnych pojazdów będzie konkurencyjna wobec innych środków transportu i przekona Polaków do wybierania kolei.

Spółka inwestuje w nowy tabor. Czego w tym roku mogą spodziewać się pasażerowie Intercity?
Na początku tego roku odebraliśmy pierwsze 27 z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pozostałe pojazdy wzmocnią naszą flotę do końca roku. Niebawem nastąpią również odbiory pierwszych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT produkowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska.

W nowych pojazdach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Nowe wagony są dostosowane do prędkości 200 km/h, a elektryczne zespoły trakcyjne 160 km/h. Pozwoli to efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych oraz wpłynie na skrócenie czasu przejazdów. Chcemy, aby kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru, dlatego inwestujemy w komfort, szybsze czasy przejazdu oraz dobrze przygotowany rozkład jazdy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Ecik 15 kwietnia 2022 00:03:27
    Profile Avatar

    Pociągi Intercity są coraz lepsze, fajnie byłoby , żeby były też coraz szybsze

  • WZSPV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,522 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]