Półtora roku trwają procedury zmierzające do rozbiórki wiaduktu kolejowego na pograniczu Bytomia i Zabrza nad tzw. starą autostradą. Obiekt należący do Spółki Restrukturyzacji Kopalń służył w przeszłości do prowadzenia ruchu pociągów towarowych do KWK Miechowice i Elektrociepłowni Miechowice. SRK deklaruje, że wyburzenie może nastąpić do końca wiosny.
- Czekamy na formalną zgodę na zajęcie pasa drogowego; wyburzenie przewidziane do czerwca 2022 r. Aby przyspieszyć proces formalny, wniosek do MZDiM dotyczący czasowej zmiany organizacji ruchu złożony przez naszego inspektora budowlanego, został zatwierdzony w dniu 16 marca 2022 r. przez Prezydenta Miasta Bytomia - informuje Wojciech Jaros, rzecznik prasowy Spółki Restrukturyzacji Kopalń w Bytomiu.
Jak wynika z informacji przekazanych przez bytomski magistrat, nie wszystkie formalności zostały spełnione.
- W kwestii rozbiórki wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 88 Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu nie otrzymał wniosku związanego z zajęciem pasa drogowego na potrzeby rozbiórki wiaduktu kolejowego nad drogą krajową 88. Ponadto informujemy, że każdorazowo w przypadku zajęcia pasa drogowego obejmującego jezdnię, chodnik i pobocze należy do zarządcy drogi złożyć stosowne dokumenty - wniosek wraz z załącznikami, na podstawie których zostanie wydana decyzja: zgoda lub brak zgody - informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Wiadomo natomiast, jakie utrudnienia mogą czekać zmotoryzowanych, którzy w trakcie demontażu wiaduktu będą chcieli podróżować wylotową drogą z Bytomia prowadzącą w stronę Gliwic i autostrady A4.
- Zgodnie z wydaną przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu opinią do projektu dokumentacji czasowej zmiany organizacji ruchu, w ciągu al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, czyli DK 88, w strefie granicy administracyjnej miasta Bytomia i Zabrza przyjęto następujące rozwiązania, jak utrzymanie ruchu kołowego przez cały czas robót demontażowych przy zastosowaniu jednostronnych naprzemiennych zawężeń jezdni, z wprowadzonym ograniczeniem prędkości w strefie robót po jednym pasie ruchu dla każdego z kierunków. Przewidziano chwilowe wstrzymanie ruchu w trakcie prowadzenia robót newralgicznych poza godzinami szczytu poprzez zatrzymanie pojazdów przez osoby uprawione do kierowania ruchem drogowym. W dokumentacji nie wprowadzono ograniczeń dla komunikacji zbiorowej – autobusów to jest zmiany trasy przejazdu. W przedstawionej nam dokumentacji czasowej zmiany organizacji ruchu nie załączono dokumentacji rozbiórki obiektu, czyli nie przedstawiono sposobu demontażu i użycia materiałów wybuchowych - dodaje Tomasz Sanecki z UM Bytom.
Droga krajowa nr 88 łącząca Bytom i Strzelce Opolskie stanowi pozostałość po tej części nieukończonej przez Niemców autostrady z Bytomia do Berlina, która znalazła się poza przebiegiem autostrady A4. Należący do SRK wiadukt pochodzi z 1940 r. Jest on najdalej na wschód wysuniętym wiaduktem nad starą autostradą. Stanowi jednocześnie najbardziej okazałą kolejową pozostałość po KWK Miechowice.
Przetarg na wykonanie projektu rozbiórki wiaduktu ogłoszony został we wrześniu 2020 r. Natomiast 24 sierpnia 2021 r. zostało ogłoszone zamówienie publiczne pod nazwą „Rozbiórka wiaduktu kolejowego zlokalizowanego w Bytomiu nad al. Jana Nowaka - Jeziorańskiego (droga krajowa nr 88)". Tory na wiadukcie zostały zlikwidowane jeszcze w ub. r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.