REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 kwietnia 2022 14:33 Polska Agencja Prasowa

Wielkanocny koszyk artykułów spożywczych droższy o 20 proc.

Najbardziej, bo o ponad połowę, wzrosną ceny tłuszczów roślinnych, natomiast masło zdrożeje o blisko 35 proc. Więcej też (o ok. 14 proc.) zapłacimy za nieodzowne na wielkanocnym stole jaja
fot: Andrzej Bęben/ARC

Produkty spożywcze na Wielkanoc będą droższe w tym roku o ponad 20 proc. niż w 2021 roku - wyliczyli analitycy Banku BNP Paribas. Przeciętna święconka będzie o 12 proc. droższa w porównaniu z ubiegłorocznymi świętami - podali.

Analitycy banku wyliczyli, że koszyk produktów spożywczych najczęściej kupowanych przed Wielkanocą będzie o około 20 proc. droższy w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W skład koszyka weszły takie produkty jak: 1 kg chleba pszenno-żytniego, 2 kg mąki pszennej, 2 kg mięsa wieprzowego, 2 kg kurczaka patroszonego, 0,5 kg szynki wieprzowej, 1 kg kiełbasy wędzonej, 1 kg twarogu półtłustego, 30 jaj, 1 kg masła, 1 kg oleju rzepakowego, 1 kg jabłek, 1 kg buraków, 1 kg marchwi, 1 kg cebuli, 3 kg ziemniaków, 1 kg cukru i 2 litry soku jabłkowego.

Z opublikowanych w środę informacji BNP Paribas wynika, że najbardziej, bo o ponad połowę, wzrosną ceny tłuszczów roślinnych, natomiast masło zdrożeje o blisko 35 proc. Więcej też (o ok. 14 proc.) zapłacimy za nieodzowne na wielkanocnym stole jaja. Wytłumaczono, że jest to efekt droższych pasz dla kur niosek, a także ograniczonej ich podaży ze względu na ptasią grypę.

Droższe będzie też mięso, tradycyjne wyroby mięsne, wędliny, pasztety czy kiełbasy. Szczególnie widoczny (o ok. 30 proc. r/r) będzie wzrost cen mięsa drobiowego. Z kolei wieprzowina na sklepowych półkach może być o ok. 7 proc. droższa wobec roku ubiegłego, natomiast wędliny wieprzowe o 3-6 proc. Wynika to głównie ze wzrostu cen żywca wieprzowego, będącego konsekwencją wzrostu cen pasz i spadku pogłowia trzody chlewnej w Polsce i całej UE - czytamy.

Blisko o 1/3 więcej zapłacimy za masło, a za twaróg - o ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem, co - jak wytłumaczyli analitycy - wynika głównie z ograniczonej podaży mleka u największych eksporterów na świecie i utrzymującego się silnego popytu na produkty mleczarskie.

Wskazano, że wyższych cen należy spodziewać się również w przypadku tłuszczy roślinnych, które notują silne wzrosty na rynkach międzynarodowych. W tym roku ich ceny mogą być nawet o ponad 50 proc. wyższe niż przed rokiem.

Eksperci BNP Paribas uważają, że wzrosty cen nie ominą również owoców i warzyw, a także wypieków. Wielkanocne baby, mazurki czy pieczywa, do których wypieku potrzebna jest mąka, mogą być droższe o ok. 25 proc. Przyczyną są rekordowo wysokie w tym roku cen zbóż, wojna w Ukrainie oraz rosnące koszty nawozów, energii i pracy.

- Oczekujemy również około 30-procentowego wzrostu cen cukru, w związku z tym zarówno za słodkie, jak i wytrawne wypieki trzeba będzie słono zapłacić - wyjaśniła cytowana w informacji starszy analityk sektora Food & Agri Banku BNP Paribas Magdalena Kowalewska.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • AZDUV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Dyrektor kopalni podjął decyzję. Wniosek związkowców przepadł
18 listopada 2024
37.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]